Společnost IDC uvádí, že globální trh tabletů pokračoval v dosavadním sestupném trendu i na počátku letošního roku. Během prvního kvartálu se celosvětově prodalo 31,7 milionů těchto zařízení, což představuje meziroční pokles o 11,7 %.
IDC však druhým dechem dodává, že kategorie hybridních modelů s oddělitelnou klávesnicí naopak vykázala 2,9% růst a tvořila již 15,3 % celkového objemu. Segment tradičních tabletů se naopak propadl o 13,9 %.
Třetí hráč na scéně
V oblasti hybridních tabletů se navíc objevil nový hráč v podobě Googlu a jeho operačního systému Chrome OS. Uživatelé tabletů se dosud museli spokojit s Androidem, což se nyní změní a podle analytiků to může přinést zajímavé změny.
„Lepší integrace Chrome OS umožní výrobcům, aby se více zaměřili na hardware a služby namísto toho, aby se zabývali tím, jak přinutit Android, aby fungoval v zařízení s oddělitelnou klávesnicí,“ uvedl analytik Jitesh Ubrani.
Ubrani se domnívá, že oficiální vstup Googlu coby poskytovatele odpovídající platformy by mohl vést k budoucímu silnému růstu celého segmentu hybridních tabletů. Pozitivní vliv má mít také snaha Microsoftu dostat Windows 10 na úsporné čipy ARM.
Apple si upevnil vedení, Amazon se propadl o 50 %
Pokud jde o výrobce, lídrem trh tabletů (klasických i hybridních) zůstal Apple, který dokázal navzdory celkovému poklesů prodat o 2 % více iPadů než na počátku roku 2017. Výrobce tak výrazně odskočil druhému Samsungu, který zaznamenal pokles o 11 %.
Na třetím místě zůstalo Huawei, které si zachovalo svou pověstnou imunitu vůči tržním trendům a vyrostlo o 13 %. Na čtvrtém místě skončilo Lenovo s 1,8% růstem, které odtud sesadilo Amazon, jenž si naopak pohoršil o závratných 50 % a je nově pátý.
Tabulka – Výsledky globálního trhu tabletů (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q18 |
Podíl 1Q18 |
Prodej 1Q17 |
Podíl 1Q17 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
9,1 |
28,8 % |
8,9 |
24,9 % |
2,1 % |
2. Samsung |
5,3 |
16,7 % |
6,0 |
16,7 % |
-11,4 % |
3. Huawei |
3,2 |
10,0 % |
2,8 |
7,8 % |
13,0 % |
4. Lenovo |
2,1 |
6,6 % |
2,1 |
5,8 % |
1,8 % |
5. Amazon |
1,1 |
3,5 % |
2,2 |
6,0 % |
-49,5 % |
ostatní |
10,9 |
34,4 % |
13,9 |
38,8 % |
-21,7 % |
Celkem |
31,7 |
100,0 % |
35,8 |
100,0 % |
-11,7 % |
Zdroj: IDC
Graf – Kvartální vývoj podílů největších výrobců tabletů
Zdroj: IDC