Společnost IDC uvádí, že trhy tabletů a chromebooků si i ve druhém kvartálu 2021 připsaly silné výsledky, a to i ve srovnání s již tak úspěšnými hodnotami se stejného období předchozího roku.
Dodávky chromebooků ve sledovaném období meziročně vzrostly o 68,6 % na 12,3 milionu jednotek. Rekord jako v předchozích dvou čtvrtletích tak trh sice nepřekonal, ale podle analytiků se mu významně přiblížil.
Značně mírnější růst pak zaznamenal celosvětový trh tabletů, a to konkrétně o 4,2 % na 40,5 milionu kusů. Oba trhy nicméně vykazují určité zpomalení růstu; zejména mezi tablety podle IDC hrozí rychlé nasycení trhu.
V kategorii chromebooků mají výrobci mnoho nevyřízených objednávek ze vzdělávacího sektoru, a v kontextu problémů s dodávkami komponentů často začínají upřednostňovat notebooky se systémem Windows, na nichž mají vyšší marži.
„Vzdělávací sektor díky trendu online výuky i nadále představuje zajímavé příležitosti na trhu pro tablety i notebooky,“ popisuje Anuroopa Natarajová z IDC. „Zatímco rozvíjející se trhy se častěji přiklánějí k zařízením s Androidem, Evropa začíná preferovat chromebooky.“
Zdroj: IDC
Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu tabletů v 2Q21 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q21 |
Podíl 2Q21 |
Prodej 2Q20 |
Podíl 2Q20 |
Meziroč. změna |
1. HP |
4,3 |
35,0 % |
2,0 |
27,4 % |
115,7 % |
2. Lenovo |
2,6 |
21,0 % |
1,4 |
19,6 % |
81,2 % |
3. Acer |
1,9 |
15,3 % |
1,5 |
21,2 % |
21,7 % |
4. Dell |
1,8 |
14,5 % |
1,4 |
19,8 % |
23,9 % |
5. Samsung |
0,9 |
7,0 % |
0,3 |
4,3 % |
179,2 % |
ostatní |
0,9 |
7,1 % |
0,6 |
7,8 % |
53,2 % |
Celkem |
12,3 |
100,0 % |
7,3 |
100,0 % |
68,6 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu chromebooků v 2Q21 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q21 |
Podíl 2Q21 |
Prodej 2Q20 |
Podíl 2Q20 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
12,9 |
31,9 % |
12,5 |
32,1 % |
3,5 % |
2. Samsung |
8,0 |
19,6 % |
7,0 |
18,0 % |
13,3 % |
3. Lenovo |
4,7 |
11,6 % |
2,9 |
7,4 % |
64,5 % |
4. Amazon |
4,3 |
10,7 % |
3,6 |
9,3 % |
20,3 % |
5. Huawei* |
2,1 |
5,1 % |
4,5 |
11,5 % |
-53,7 % |
ostatní |
8,5 |
21,0 % |
8,4 |
21,7 % |
0,7 % |
Celkem |
40,5 |
100,0 % |
38,9 |
100,0 % |
4,2 % |
|
|||||
5. Huawei (vč. Honoru v 2Q20) |
2,1 |
5,1 % |
4,9 |
7,0 % |
-57,5 % |
* bez Honoru
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj trhů tabletů a chromebooků 2Q20-2Q21
Zdroj: IDC