Předběžná data ve pravidelné zprávě IDC ukazují, že minulý kvartál si nic nezadal se silným prvním čtvrtletím. Mezičtvrtletní růst o 2,6 % podpořila pokračující poptávka po mobilních zařízeních a velké množství low-costových smartphonů.
Druhé čtvrtletí naplnilo očekávání a IDC předpokládá, že příští kvartál bude historicky první, kdy dodávky přesáhnou hranici 300 milionů smartphonů.
„Rekordní druhé čtvrtletí dokazuje, že trh smartphonů má dostatek příležitostí a dynamiky,“ uvedl Ryan Rieth, programový ředitel IDC Worldwide Quarterly Phone Tracker.
„Právě je teď máme více než tucet výrobců, kteří se v příštím čtvrtletí mohou probojovat do top 5,“ upozornil Rieth a dodal, že několik z nich zatím prodává na jediném trhu.
IDC uvádí, že ačkoliv bylo čtvrtletí náročné pro Samsung a v menší míře i pro Apple, silná poptávka podpořila výsledky většiny výrobců.
Rozvíjející se trhy podporované lokálními výrobci tvoří hlavní katalyzátor růstu trhu smartphonů. Analytici to podkládají tím, že řada čínských OEM výrobců rostla podstatně rychleji než trh. Nejvíce se vedlo Huawei, které téměř zdvojnásobilo své dodávky. Následuje jej Lenovo.
Čínským výrobcům se podle IDC daří proto, že dokážou za podstatně lepší ceny než přední A-brandy nabídnout vysokou kvalitu, a to ve větším měřítku, než lokální výrobci.
Huwei je na koni
Samsung dodal ve 2. čtvrtletí miliony kusů Galaxy S5, starší modely S4 a S3 se přitom stále dobře prodávají jako levnější alternativy. Meziročně však společnost ztratila 7 % svého tržního podílu.
Pro Apple bývá 2. kvartál slabší kvůli vyčkávání na nový iPhone. I tak se výrobci vedlo v zemích BRIC, což ukazuje jeho růst na rozvíjejících se trzích. Meziroční nárůst činil 12,4 %.
Huawei prodávalo Ascent P7 především v Číně, kde operátoři dotují 4G modely. V dalších zemích dodávalo především low-costové řady Y a celkově rostlo o 95 %.
Lenovo vykázalo na čínském trhu rekordní prodeje, především díky modelům A788T a A388T. Ale dařilo se mu i v jiných zemích, kde však zatím prodává méně než 5 % telefonů. Za 2. čtvrtletí Lenovo meziročně zvýšilo dodávky o 39 %.
Především na americkém trhu se LG dařilo s modely L70. Větší dodané objemy uvedeného G3 se očekávají až v příštím kvartálu. I tak výrobce rostl téměř o pětinu.
Tab.: Top 5 výrobců smartphonů, dodávky v mil. kusů, Q2 2014
Výrobce |
Q2-14 Objem dodávek |
Q2-14 Tržní podíl |
Q2-13 Objem dodávek |
Q2-13 Tržní podíl |
Q2-14/Q2-13 Změna |
1. Samsung |
74,3 |
25,2 % |
77,3 |
32,3 % |
-3,9 % |
2. Apple |
35,1 |
11,9 % |
31,2 |
13,0 % |
12,4 % |
3. Huawei |
20,3 |
6,9 % |
10,4 |
4,3 % |
95,1 % |
4. Lenovo |
15,8 |
5,4 % |
11,4 |
4,7 % |
38,7 % |
5. LG |
14,5 |
4,9 % |
12,1 |
5,0 % |
19,8 % |
Ostatní |
135,3 |
45,8 % |
97,5 |
40,6 % |
38,7 % |
Celkem |
295,3 |
100 % |
240,0 |
100 % |
23,1 % |
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, červenec, 2014