Společnost IDC informuje, že celosvětové dodávky tabletů v prvním čtvrtletí 2022 meziročně klesly o 3,9 % na 38,4 milionu kusů. Ačkoli se trh stále drží na předpandemické úrovni, klesající poptávka naznačuje, že se trh vrací k normální sezónnosti.
Dalším faktorem je frenetické nakupování tabletů v předchozích dvou letech, díky čemuž spotřebitelé nemají potřebu obnovovat svůj arzenál. Ještě větší útlum zažívá globální trh chromebooků, jenž se v sledovaném období propadl o 61,9 %.
„Ačkoli trh tabletů kvůli nižší poptávce na vyspělých trzích zaznamenává jistý pokles, je zajímavé sledovatt, jak na rozvíjející se trhy vstupuje několik nových hráčů, zejména tradiční prodejci chytrých telefonů jako Realme, Oppo či Xiaomi,“ řekla Anuroopa Natarajová z IDC.
ChannelWorld, který je určený pro prodejce, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanálu IT a CE, si můžete objednat i jako klasický časopis. V tištěném speciálu vydávaném čtvrtletně, najdete články, rozhovory, komentáře, analýzy, přehledy partnerských programů a řadu dalších informací pro resellery, VAR a další profesionály, působící v oblasti prodejního kanálu a distribuce.
Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.
Natarajová poukázala zejména na to, že přestože objemy dodávek těchto značek zatím nejsou dostatečně významné na to, aby zahýbaly trhem, výrobci zručně využívají svého postavení na rozvíjejících se trzích, které si vybudovali prodejem chytrých telefonů.
„Pokles dodávek chromebooků není překvapením, když vezmeme v potaz objemné zásoby, které způsobila snížená poptávka v posledních několika čtvrtletích,“ uvedl Jitesh Ubrani z IDC.
Zároveň však dodal, že pokud nedojde k žádným velkým šokům v zásobování, lze očekávat, že vendoři za pomoci propagačních aktivit v následujících měsících uvolní sklady, čímž se připraví na znovu se rozjíždějící obnovovací cyklus vzdělávacích zařízení.
Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu tabletů v 1Q22 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q22 |
Podíl 1Q22 |
Prodej 1Q21 |
Podíl 1Q21 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
12,1 |
31,5 % |
12,7 |
31,7 % |
–4,6 % |
2. Samsung |
8,1 |
21,1 % |
7,8 |
19,6 % |
3,5 % |
3. Amazon |
3,7 |
9,6 % |
3,5 |
8,7 % |
6,3 % |
4. Lenovo |
3,0 |
7,8 % |
4,1 |
10,1 % |
–25,9 % |
5. Huawei |
2,2 |
5,8 % |
2,7 |
6,8 % |
–17,2 % |
ostatní |
9,2 |
24,1 % |
9,2 |
23,0 % |
0,6 % |
Celkem |
38,4 |
100,0 % |
39,9 |
100,0 % |
-3,9 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu chromebooků v 1Q22 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q22 |
Podíl 1Q22 |
Prodej 1Q21 |
Podíl 1Q21 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
1,2 |
23,2 % |
3,4 |
25,7 % |
–65,6 % |
2. Dell |
1,2 |
22,9 % |
1,5 |
11,1 % |
–21,1 % |
3. Acer |
1,1 |
22,0 % |
1,9 |
14,1 % |
–40,8 % |
4. HP |
0,8 |
15,3 % |
4,4 |
32,8 % |
–82,2 % |
5. Samsung |
0,3 |
6,5 % |
1,3 |
9,4 % |
–73,5 % |
ostatní |
0,5 |
10,1 % |
0,9 |
7,0 % |
–45,0 % |
Celkem |
5,1 |
100,0 % |
13,3 |
100,0 % |
-61,9 % |
Zdroj: IDC