Tahnounem trhu se v posledním čtvrtletí staly opět přenosné počítače, které vzrostly v objemu meziročně o 13,7 %, zatímco desktopy se o 13,3 % propadly. Prodeje desktopů zůstaly v poklesu v přímém důsledku nepříznivých výsledků komerčního sektoru, ovšem celkově segment dopadl lépe než v předchozích čtvrtletích. Pokles desktopů stimulovaly prodeje nově uvedených all-in-one modelů ve spotřebitelském sektoru. Oživení tohoto segmentu očekávají analytici v příštím roce především kvůli poptávce rozvojových trhů a komerční sféry.
V segmentu přenosných počítačů se ve 4. čtvrtletí 2009 staly nejprodávanějšími netbooky. Za uplynulý rok se jich prodalo 14,5 milionu kusů, 5 milionů přitom v období Vánoc (především díky podpoře v obchodech a skrz telco kanál). To při srovnání s rokem 2008 představuje navýšení prodejů o 110 %.
„V roce 2010 zůstanou netbooky nadále tahounem trhu ovšem jejich růst už nebude tolik výrazný, protože dojde k obnovení prodejů klasických notebooků,“ uvedla Eszter Morvay, hlavní analytička společnosti Gartner. „Výrobci představí nová tenká a lehká přenosná zařízení, smartbooky a zařízení s tabletem, která budou netbookům konkurovat.“
Evropa podrobně
Stejně jako v předchozích čtvrtletích, i ve čtvrtém čtvrtletí se stala tahounem celého regionu západní Evropa se stabilní poptávkou spotřebitelů po netboocích a nově all-in-one zařízeních. Podnikatelský sektor zůstal na konci roku s výdaji opatrný a vykázal pokles jak u desktopů, tak u přenosných počítačů.
Střední a východní Evropa zaznamenala po čtyřech čtvrtletích propadů v posledním čtvrtletí roku 2009 meziroční zvýšení prodejů o 10,1 % na celkových 5,8 milionů kusů. V některích zemích zůstal trh nadále ovliněn ekonomickou situací, ale příznívé výsledky zaznamenaly dva nějvětší trhy (Rusko a Ukrajina). Trh na Středním východě a Africe vzrostl o 17 % především díky zemím ze Středního východu, které vykázaly dvoujciferný růst.
Prodeje notebooků se ve střední a východní Evropě meziročně zvýšily o 37,5 %., naopak desktopy zaznamenaly jen 16% růst. Růst na Blízkém východě a Africe (MEA) nastal díky vysoké poptávce po přenosných počítačích, jejichž prodej se zde meziročně zvýšil o 57,5 %. Region MEA nebyl tolik zasažen ekonomickým zpomalením, a proto region CEMA celkově vykázal meziroční nárůst prodejů o 14 %.
„Zatímco se region EMEA, stejně jako ostatní regiony světa, potýkal s ekonomickým zpomalením, netbooky a rychlý růst telco kanálu pomohly prodejcům udržet silnou poptávku spotřebitelů a částečně tak kompenzoval pokles celého trhu,“ komentovala výsledky Karine Paoli, víceprezidentka IDC.
V roce 2010 dojde podle analytiků k obnovení obchodních cyklů. Tržní podmínky budou nadále ve znamení silné konkurence s důrazem na nízké ceny, ovšem tržní expanze ve vyspělých a rozvojových zemích bude pro prodejce znamenat nové příležitosti.
Předběžné výsledky trhu PC v regionu EMEA za čtvrté čtvrtletí 2009 (v tis. kusech)
Výrobce |
Prodaných kusů |
Prodaných kusů |
Podíl na trhu 4Q 2008 |
Podíl na trhu 4Q 2009 |
Růst |
HP |
6 296 |
6 127 |
21,4 % |
20,2 % |
-2,7 % |
Acer |
4 716 |
5 951 |
16,1 % |
19,6 % |
26,2 % |
Dell |
2 733 |
2 800 |
9,3 % |
9,2 % |
2,4 % |
Asus |
2 027 |
2 420 |
6,9 % |
8 % |
19,4 % |
Toshiba |
1 733 |
1 739 |
5,9 % |
5,7 % |
0,3 % |
Ostatní |
11 849 |
11 341 |
40,4 % |
37,3 % |
-4,3 % |
Celkem |
29 355 |
30 378 |
100 |
100 |
3,5 % |
Zdroj: IDC EMEA Quarterly PC Tracker (leden, 2010)
Jak si vedli výrobci v roce 2009?
Na první první příčce se i přes meziroční pokles prodejů umístilo HP, které čelilo tvrdé konkurenci zejména v segmentu přenosných počítačů a naopak posílilo svojí pozici v desktopech.
Acer se díky cenově nízkým nabídkám jak netbooků, tak klasických notebooků umístil druhý a získává si oblibu u spotřebitelů i v SMB.
Dell dokázal v posledním čtvrtletí roku 2009 využít obnovení trhu díky silné poptávce po přenosných počítačích i desktopech, ovšem meziročně prodal o 15,4 % méně. Postupně rozšířuje portfolio o ultratenká a all-in-one zařízení a v roce 2010 se bude nadále zaměřovat na go-to-market strategii.
Podobně skončil také Asus. V době předvánočních nákupů zaznamenal vysoké prodeje Eee PC, ovšem při srovnání s předchozím rokem prodal méně.
Toshiba prodala stejně jalo v loni a čelí tvrdé konkurenci zejména v západní Evropě.
Předběžné výsledky trhu PC v regionu EMEA za rok 2009 (v tis. kusech)
Výrobce |
Prodaných kusů |
Prodaných kusů |
Podíl na trhu 2008 |
Podíl na trhu 2009 |
Růst |
HP |
20 620 |
19 996 |
20,2 % |
20,7 % |
-3 % |
Acer |
16 756 |
19 512 |
16,4 % |
20,2 % |
16,4 % |
Dell |
10 935 |
9 256 |
10,7 % |
9,6 % |
-15,4 % |
Asus |
6 465 |
6 194 |
6,3 % |
6,4 % |
-4,2 % |
Toshiba |
6 087 |
5 662 |
6 % |
5,9 % |
-7 % |
Ostatní |
41 157 |
35 949 |
40,3 % |
37,2 % |
-12,7 % |
Celkem |
29 355 |
30 378 |
100 |
100 |
-5,3 % |
Zdroj: IDC EMEA Quarterly PC Tracker (leden, 2010)
Dále doporučujeme ke čtení výsledky trhu za stejné období z dílny společnosti Gartner, která využívá jinou metodiku sběru dat.