Společnost IDC uvádí, že trh tradičních počítačů (desktopů, notebooků a pracovních stanic) v regionu EMEA má za sebou další pozitivní kvartál. Ve třetím čtvrtletí 2019 podle analytiků vyrostl o 3 % na 18,8 milionu kusů.
Komerční hlad ještě stále posiluje pokračující migrace firem na Windows 10; segment ve sledovaném období posílil o 9,4 %. Spotřebitelský segment sice poklesl o 4 %, i to však analytická společnost považuje za silný kvartál.
Západní Evropa prahne po desktopech
Trh tradičních PC v západní Evropě vyrostl o 3,3 %, přičemž i zde prodeje zvedal podnikový segment (růst o 8,3 %). Spotřebitelský segment oslabil o 3,3 %. Stejně jako předchozí čtvrtletí byla silnější poptávka po desktopech (+8,2 %) než po noteboocích (+8,1 %).
„Komerční růst v západní Evropě podpořil přesun na Windows 10, zejména mezi méně flexibilními společnostmi, které operují s citlivějšími daty a starší architekturou,“ komentuje výsledky Liam Hall z IDC.
Hall dodává, že výrobci se víceméně dokázali vyrovnat s nedostatkem komponentů díky domu, že se přeorientovali na alternativní konfigurace a dodavatele. To jim umožnilo uspokojit trvalou poptávku způsobenou migrací na nové Windows.
Podnikový růst v CEE nevyrovnal spotřebitelský propad
IDC uvádí, že trhu PC na trzích v CEE a MEA se nad očekávání dařilo, a to především díky silné komerční poptávce. Podnikový segment ve střední a východní Evropě v třetím kvartálu 2019 vyrostl o solidních 10,7 %.
Naopak spotřebitelský segment se i nadále potýkal s omezeními v dodavatelském řetězci a nízkým zájmem spotřebitelů o nová výpočetní zařízení. Spotřebitelská poptávka ve sledovaném období podle IDC klesla o 11,3 %.
Nic nového mezi výrobci
Z hlediska nejsilnější pětice výrobců PC v regionu EMEA se nic nového nestalo. Trhu i nadále vládne HP, jež si ve třetím čtvrtletí polepšilo o 9,2 % díky silným komerčním výsledkům. O 10,2 % vyrostlo druhé Lenovo a dotahuje se na vedoucí HP.
Dell na třetím místě posílil o 4,9 %, přičemž dvouciferný růst si připsal v oblasti desktopů. V červených číslech však skončili Acer (pokles o 5,3 %) a Apple (pokles o 6,0 %), kteří zápasí se slabou spotřebitelskou poptávkou.
Tabulka – Předběžné výsledky trhu PC v regionu EMEA (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q19 |
Podíl 3Q19 |
Prodej 3Q18 |
Podíl 3Q18 |
Meziroč. změna |
1. HP |
5,402 |
28,8 % |
4,946 |
28,8 % |
9,2 % |
2. Lenovo* |
4,756 |
25,5 % |
4,314 |
22,6 % |
10,2 % |
3. Dell |
2,467 |
14,4 % |
2,351 |
13,8 % |
4,9 % |
4. Acer |
1,537 |
8,1 % |
1,623 |
9,3 % |
-5,3 % |
5. Apple |
1,387 |
6,0 % |
1,476 |
5,1 % |
-6,0 % |
ostatní |
3,234 |
17,2 % |
3,528 |
20,5 % |
-8,3 % |
Celkem |
18,782 |
100,0 % |
16 277 |
100,0 % |
3,0 % |
* včetně Fujitsu
Zdroj: IDC