Společnost IDC informuje, že trh PC v regionu EMEA ve druhém čtvrtletí vykázal meziroční růst o 6,5 % na 22,2 milionu kusů. I přes celkově silné jednotkové dodávky se však jedná o něco slabší kvartál ve srovnání s ostatními čtvrtletími zasaženými pandemií.
Západoevropský trh PC si polepšil o 6,5 %, přičemž zájem o desktopy vzrostl o 6,2 %. Za úspěch vděčí hlavně hladu spotřebitelů po herních zařízeních. Naopak poptávka po noteboocích čtyřech kvartálech dvouciferného růstu zmírnila na 6,6 %.
„Západoevropský trh i nadále omezují problémy s dodávkami řady klíčových komponentů,“ komentuje Simon Thomas z IDC. „To v kombinaci s částečným uvolněním lockdownových opatření vedlo ke zpomalení růstu trhu.“
Spotřebitelský segment v západní Evropě zvolnil tempo růstu na 18,6 % a 6,3 milionu dodaných zařízení. Obě kategorie si díky tomu, že dodavatelé upřednostňují spotřebitelskou poptávku, připsaly dvouciferný růst o 36,1 % v případě PC a 15,5 % v případě notebooků.
I to je jeden z důvodů, proč komerční segment vykázal mírný pokles o 0,8 %. Páté čtvrtletí po sobě oslabovaly desktopy, ve 2Q21 konkrétně o 7,3 %, nicméně analytici vyhlíží mírné zlepšení situace. Dodávky notebooků stagnovaly při růstu o 0,7 %.
Dvouciferný růst spotřebitelského segmentu v CEE
IDC rovněž uvádí, že i celkové dodávky PC do regionů CEE a MEA ovlivnily problémy s dodávkami a pokračující nedostatek komponentů. I tak oba regiony zaznamenaly růst, a to o 5,6 %, resp. 7,7 %.
„Komerční segment ve střední a východní Evropě meziročně oslabil o 1,8 %, jelikož dodavatelé kvůli problémům s dostupností nedokázali naplnit některé objednávky vzdělávacího sektoru,“ vysvětluje Nikolina Jurišičová z IDC.
Spotřebitelský sektor v regionu CEE podle analytické společnosti vyrostl o 11,1 %, nicméně Jurišičová podotýká, že ačkoli se zásoby v některých zemích zlepšují, stále se nacházejí hluboko pod optimální zónou.
Lenovo usedá na trůn
Co se jednotlivých výrobců týče, první příčku obsadilo Lenovo, které ve druhém kvartálu 2021 vyrostlo o 5,5 % a aktuálně ovládá čtvrtinu trhu PC v EMEA. Na druhé místo spadlo HP, které si kvůli výraznému poklesu v komerčním segmentu pohoršilo o 11,2 %.
Bronzovou pozici si udržel Dell, jenž si připsal meziroční růst o 8 %. Výrobce těší růst o 16,4 % v komerčním segmentu, naopak v tom spotřebitelském vykázal 36,3% propad. Čtvrtý Acer vyrostl o silných 23,9 %, pátý Asus pak o 6,8 %.
Tabulka – Předběžné výsledky trhu PC v 2Q21 v regionu EMEA (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q21 |
Podíl 2Q21 |
Prodej 2Q20 |
Podíl 2Q20 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo (vč. Fujitsu) |
5,718 |
25,8 % |
5,418 |
25,6 % |
5,5 % |
2. HP |
5,384 |
24,3 % |
6,067 |
28,6 % |
-11,2 % |
3. Dell |
2,998 |
13,5 % |
2,776 |
13,1 % |
8,0 % |
4. Acer |
2,121 |
9,6 % |
1,712 |
8,1 % |
23,9 % |
5. Asus |
1,635 |
7,4 % |
1,531 |
7,2 % |
6,8 % |
ostatní |
4,342 |
19,6 % |
3,696 |
17,4 % |
17,5 % |
Celkem |
22,199 |
100 % |
21,199 |
100 % |
4,7 % |
Zdroj: IDC