Společnost IDC vydala novou prognózu vývoje globálního trhu nositelné elektroniky, v níž předpovídá nárůst objemu prodaných zařízení ze 113,2 milionu v roce 2017 na 222,3 milionu v roce 2021. To odpovídá každoročnímu nárůstu o 18,4 % během sledovaného období.
Stále chytřejší zápěstí
Během této doby se má podle analytiků změnit poměr typů prodávaných zařízení, přičemž obecně bude platit, že čím mladší kategorie, tím silnější růst. I v roce 2021 bude sice platit, že elektronika bude nejčastěji nošena na zápěstí, ale zároveň toho bude umět stále více a více.
Nejlevnější kategorie „hloupých“ náramků, jako jsou Xiaomi Mi Band nebo Fitbit Charge, která je v současné době největším segmentem trhu nositelné elektroniky, totiž během sledovaného období ustoupí pokročilejším hodinkám.
Ty začíná IDC dělit na dvě podkategorie – hybridní a chytré. První jmenovaný segment představuje další evoluční stupeň výše uvedených náramků, ovšem s mnohem atraktivnějším designem a pokročilejšími funkcemi. Navíc se jedná o oblast, kde se mohou vyřádit tradiční módní značky.
Druhý segment pak představuje „plnokrevné“ chytré hodinky, u kterých IDC očekává nástup nezávislosti na chytrých telefonech a podpory mobilní konektivity, jakou nabízí například nejnovější model Apple Watch.
Do hry vstoupí móda
„Posun od náramků směrem k hodinkám přinese nové příležitosti pro výrobce a distributory, neboť se očekává nárůst průměrných prodejních cen,“ uvedl analytik Jitesh Ubrani, podle něhož však bude pro prodejce stále oříškem přesvědčit spotřebitele o hodnotě těchto zařízení.
„Stále přetrvávají potíže posunout se za hranice zdraví a fitness. Tohle je však příležitost pro módní značky, aby se ukázaly, neboť pro jejich zákaznickou základnu nejsou hlavní prioritou funkce,“ dodal Ubrani.
Co se týče čísel, IDC očekává mezi lety 2017 a 2021 jen minimální nárůst prodeje náramků ze 45 na 47,7 milionů kusů. V případě obou kategorií hodinek má naopak dojít ke zdvojnásobení prodaného objemu. Hybridní hodinky mají v roce 2021 tvořit největší segment celého trhu.
Nejrychleji rostoucím segmentem bude audio
Nejrychleji rostoucím segmentem nositelné elektroniky se má ve sledovaném období stát sluchátka, u kterých IDC očekává průměrný nárůst prodeje o 58,5 % ročně. Nutno dodat, že tato kategorie nezahrnuje tradiční bezdrátové headsety, nýbrž pokročilejší modely.
IDC uvádí, že k růstu prodeje bezdrátových sluchátek vybavených fitness funkcemi a dalšími vlastnostmi může přispět postupné mizení 3,5mm jacku z chytrých telefonů. Podobně jako u chytrých hodinek může dojít k „osvobození“ těchto zařízení a posunu jejich úlohy od „hloupé“ periferie k soběstačnému zařízení.
Analytici počítají s tím, že se v roce 2021 prodá 10,6 milionu těchto zařízení oproti 1,7 milionu prodaných v roce 2017. O silný růst segmentu se mají postarat tradiční výrobci, jako jsou Bose nebo Jabra, společně s novými hráči, jako jsou Bragi nebo Nuheara.
Chytré oblečení zatím ocení pouze sportovci
Kategorie oblečení a obuvi má ve sledovaném období vykázat podobně silný růst o 48,7 % ročně a vyrůst ze 2,4 milionu kusů prodaných v roce 2017 na 11,5 milionu v roce 2021. Podle IDC budou mít největší podíl v tomto segmentu boty, například modely schopné počítat kroky.
IDC dodává, že elektronikou vybavené oblečení a obuv najdou uplatnění především v oblasti profesionálního sportu. Přesvědčit širší veřejnost k nákupu poměrně drahých modelů bude i na konci sledovaného období poměrně náročné.
Ptáte se, kde jsou chytré brýle? Schované v marginální kategorii „ostatní“ společně s dalšími zařízeními nespadajícími do výše uvedených kategorií. V této oblasti IDC neočekává žádnou revoluci, ani silný růst. Objem se má mezi lety 2017 a 2021 zvýšit jen o 300 tisíc kusů.
Tabulka – Prognóza vývoje jednotlivých segmentů trhu nositelné elektroniky (miliony kusů)
Segment |
Prodej 2017 |
Podíl 2017 |
Prodej 2021 |
Podíl 2021 |
CAGR* 17–21 |
Náramky |
45,0 |
39,8 % |
47,7 |
21,5 % |
1,5 % |
Hybridní hodinky |
29,9 |
26,4 % |
78,0 |
35,1 % |
27,1 % |
Chytré hodinky |
31,6 |
27,9 % |
71,5 |
32,1 % |
22,7 % |
Oblečení a obuv |
2,4 |
2,1 % |
11,5 |
5,2 % |
48,7 % |
Sluchátka |
1,7 |
1,5 % |
10,6 |
4,8 % |
58,5 % |
ostatní |
2,7 |
2,4 % |
3,0 |
1,3 % |
2,9 % |
Celkem |
113,2 |
100,0 % |
222,3 |
100,0 % |
18,4 % |
* složená roční míra růstu
Zdroj: IDC