Nová zpráva společnosti IDC hovoří o pokračujícím raketovém růstu segmentu nositelné elektroniky. Ve třetím kvartálu 2015 se globálně prodalo 21 milionů těchto zařízení, což představuje 197,6% nárůst oproti stejnému období roku 2014.
Segment prožívá velmi dynamický rozvoj, který nejlépe ilustruje tabulka na konci článku – dva z pěti největších výrobců nebyli před rokem na trhu a kdo neroste trojciferně, ten nestíhá.
„Raný vývoj trhu nositelné elektroniky přinesl velmi silnou konkurenci mezi předními výrobci a čínští výrobci se nyní svezli na vlně růstu a získávají tržní podíl. Čína se rychle stala nejrychleji rostoucím trhem a láká výrobce, aby se snažili zaujmout tamní zákazníky cenou nebo vlastnostmi,“ poznamenal Ramon Llamas, ředitel výzkumu IDC v oblasti nositelné elektroniky.
Chytrá a hloupá budou zatím koexistovat
IDC dále poukazuje na to, že na trhu nedochází ke kanibalizaci. Oba hlavní produktové segmenty, tedy základní a chytrá nositelná elektronika (tu IDC definuje tak, že je schopná spouštět aplikace třetích stran), jsou zatím velmi jasně odděleny, a to nejen vlastnostmi, ale i cenou. Základní náramky totiž stojí průměrně okolo 100 dolarů, chytré hodinky jsou průměrně čtyřikrát dražší.
Fitbit zůstává světovou jedničkou se 4,7 milionu prodaných jednotek a 22% tržním podílem, což představuje výrazný pokles oproti loňským 32,8 %. Prodej Fitbitu totiž rostl jen o 101,7 %. Druhý Apple, který na rozdíl od Fitbitu nabízí velmi drahé chytré hodinky a prodal jen o 0,9 milionu jednotek méně, před rokem ještě nebyl na trhu.
Těsně třetí skončilo čínské Xiaomi, které si meziročně polepšilo o závratných 815 % a prodalo 3,7 milionu jednotek cenově dostupného náramku Mi Band. Problémem Xiaomi (a čínských výrobců obecně) zůstává, že drtivou většinu svých produktů prodalo na domácím trhu.
Na čtvrtém místě pak skončil Garmin, který se sice přiblížil hranici milionu prodaných jednotek, ale jeho meziroční růst dosahoval pouze dvouciferných 72,5 %, což s sebou přineslo pokles tržního podílu.
V tabulce nápadně chybí jedno velké jméno, a sice Samsung. Někdejší lídr segmentu chytrých zařízení byl z první pětice vystrčen dalším čínským výrobcem XTC patřícím pod BBK. Ani současná světová pětka před rokem nebyla na trhu a za svůj úspěch vděčí jedinému produktu – dětským hodinkám.
Tabulka – Výsledky největších výrobců (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 3Q15 |
Podíl 3Q15 |
Prodej 3Q14 |
Podíl 3Q14 |
Meziroč. změna |
1. Fitbit |
4,7 |
22,2 % |
2,3 |
32,8 % |
101,7 % |
2. Apple |
3,9 |
18,6 % |
- |
- |
- |
3. Xiaomi |
3,7 |
17,4 % |
0,4 |
5,7 % |
815,4 % |
4. Garmin |
0,9 |
4,1 % |
0,5 |
7,0 % |
72,5 % |
5. BBK |
0,7 |
3,1 % |
- |
- |
- |
ostatní |
7,3 |
34,6 % |
3,9 |
54,6 % |
88,8 % |
Celkem |
21,0 |
100,0 % |
7,1 |
100,0 % |
197,6 % |
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj tržních podílů největších výrobců
Zdroj: IDC