Společnost IDC uvádí, že globální trh nositelné elektroniky má za sebou nejlepší kvartál od svého vzniku. V posledním čtvrtletí 2016 se celosvětově prodalo 33,9 milionu těchto zařízení, což představuje meziroční nárůst o 16,9 %. Za celý rok 2016 se pak prodalo přibližně 102,4 milionu nositelných zařízení, což je o 25 % více než v roce 2015.
Fitness stírá hranice
Mladý trh však prochází období změn. IDC uvádí, že nositelná elektronika sice není mrtvá, nicméně nastal čas přehodnotit některé dřívější předpoklady. Od vzniku trhu se zařízení například často škatulkovala na „základní“ a „chytrá“ s tím rozdílem, že druhé jmenované modely podporovaly aplikace třetích stran. Jenže tato hranice postupně mizí.
„Základní modely začínaly jako jednoúčelová zařízení pro počítání kroků, ale časem se proměnily ve víceúčelové systémy, které v sobě kombinují zdravotní a fitness funkce a komunikují s chytrými telefony. To stačí na setření hranice mezi nimi a většinou chytrých modelů, a to až do té míry, že první generace chytrých hodinek není o nic lepší než většina fitness náramků,“ uvedl vedoucí výzkumu Ramon Llamas.
IDC to dává do souvislosti s tím, že sledování tělesných funkcí, ať pro sport či zdraví, stále zůstává hlavním (a prakticky jediným) důvodem, proč si nositelné zařízení pořídit. Tuto skutečnost reflektují i platformy WatchOS a Android Wear, jejichž nové verze kladou na oblast fitness patřičný důraz.
Osvobodit se od telefonů a zápěstí
To ale na druhou stranu neznamená, že se výrobci chytrých zařízení s touto situací hodlají smířit. Vývoj podle Llamase pokračuje a konečným cílem je osvobodit hodinky od telefonů. Na trhu se již nachází řada modelů s vlastní konektivitou, což je první a nejdůležitější krok kýženým směrem.
Další snahou výrobců je pak osvobodit nositelnou elektroniku od zápěstí. Podíl zařízení nošených na uchu (jako ekvivalent anglického hearables navrhujeme termín slyšitelná elektronika – snad se ujme) v posledním kvartálu poprvé překonal 1 % celkového objemu a stejného milníku dosáhlo i senzory vybavené oblečení.
Zatím jde sice o nepatrná čísla, ale podle IDC může jít o předzvěst zajímavého vývoje v letošním roce, kdy se na trh chystají vstoupit další výrobci. Nositelná elektronika se sice stále nachází v pomyslném předškolním věku, ale technologie podle IDC začíná ustupovat do pozadí a její místo může zaujmout móda.
To by mohlo tato zařízení učinit dostatečně „sexy“ pro širší publikum. To, že se například o segment chytrých hodinek zajímají tradiční výrobci není žádnou novinkou , totéž by mohlo v budoucnu platit i pro tradiční výrobce šperků nebo módní návrháře. Uvidíme.
Samsung se vrátil do první pětice
Pokud jde o žebříček výrobců, v čele zůstává Fitbit, ovšem s výrazně horší pozicí než v dřívějších kvartálech. Meziroční pokles prodeje o více než pětinu snížil tržní podíl výrobce pod 20 % a dravá konkurence, například druhé Xiaomi, které naopak zvýšilo své výsledky téměř na dvojnásobek, se dotahuje.
Třetí Apple si díky uvedené nové generace Apple Watch meziročně polepšil o 13 % a zůstává hegemonem samostatného segmentu chytrých hodinek. Čtvrtý Garmin naopak nestíhal tempo trhu a prodal o 4 % méně zařízení než o rok dříve.
Do první pětice se pak ve čtvrtém kvartálu vrátil Samsung, který je vedle Applu druhým výrobcem chytrých zařízení na špičce žebříčku. Samsung navíc jako jediný z první pětice nabízí hodinky s vlastním LTE modemem a je tak de facto jediným velkým výrobcem skutečně samostatných modelů.
Tabulka 1 – Výsledky trhu nositelné elektroniky za 4. kvartál 2016 (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 4Q16 |
Podíl 4Q16 |
Prodej 4Q15 |
Podíl 4Q15 |
Meziroč. změna |
1. Fitbit |
6,5 |
19,2 % |
8,4 |
29,0 % |
-22,7 % |
2. Xiaomi |
5,2 |
15,2 % |
2,6 |
9,1 % |
96,2 % |
3. Apple |
4,6 |
13,6 % |
4,1 |
14,1 % |
13,0 % |
4. Garmin |
2,1 |
6,2 % |
2,2 |
7,6 % |
-4,0 % |
5. Samsung |
1,9 |
5,6 % |
1,4 |
4,7 % |
37,9 % |
ostatní |
13,6 |
40,1 % |
10,3 |
35,5 % |
32,1 % |
Celkem |
33,9 |
100,0 % |
29,0 |
100,0 % |
16,9 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Výsledky trhu nositelné elektroniky za rok 2016 (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 2016 |
Podíl 2016 |
Prodej 2015 |
Podíl 2015 |
Meziroč. změna |
1. Fitbit |
22,5 |
22,0 % |
22,0 |
26,8 % |
2,4 % |
2. Xiaomi |
15,7 |
15,4 % |
12,0 |
14,7 % |
31,0 % |
3. Apple |
10,7 |
10,5 % |
11,6 |
14,2 % |
-7,9 % |
4. Garmin |
6,1 |
5,9 % |
5,8 |
7,0 % |
5,4 % |
5. Samsung |
4,4 |
4,3 % |
3,2 |
3,9 % |
38,6 % |
ostatní |
43,0 |
42,0 % |
27,4 |
33,4 % |
57,1 % |
Celkem |
102,4 |
100,0 % |
81,9 |
100,0 % |
25,0 % |
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj rozdělení trhu mezi největší výrobce
Zdroj: IDC