Společnost IDC navázala na svou nedávnou studii o výsledcích globálního trhu nositelné elektroniky a vydala prognózu pro jeho vývoj do roku 2021. V období 2016-2021 se má prodej nositelných zařízení zvýšit ze 102,4 milionu na 237,5 milionu kusů, což představuje složenou roční míru růstu (CAGR) o 18,3 %.
Elektronika na ramínku
Kromě výrazného růstu prodeje se podle analytiků promění i poměr produktových kategorií a podoba samotných zařízení. Pozornost výrobců se bude přesouvat od nadšenců směrem k širší veřejnosti a čím dál větší roli bude hrát design. To platí dvojnásobně pro (zatím) marginální kategorii chytrého oblečení.
„Očekáváme, že výrobci spojí síly s módními firmami vzhledem k jejich kreativitě, ale také distribučním sítím. Nositelná elektronika se tak stane dostupnou spotřebitelům, kteří o ní dosud ani neslyšeli, čímž máme na mysli ty, kteří nechodí nakupovat do elektra, ale do obchodů s oblečení,“ uvedl analytik IDC Jitesh Ubrani.
Ze zápěstí do ucha
O budoucím významu chytrého oblečení svědčí i předpokládaný růst prodeje o 76,6 % ročně, který zdaleka je nejvyšší ze všech sledovaných kategorií. Výrazně má růst také prodej sluchátek, která převezmou fitness funkce dnešních náramků. Prodej těchto zařízení, která nabídnou více než jen hudbu, má růst o 43,1 % ročně.
Pokud jde o zmíněné fitness náramky, IDC jim věští pouze mírný růst o 3,4 % ročně, což svědčí o relativním nasycení tohoto trhu. Jejich úlohu by mohla převzít zmíněná sluchátka, ale také pokročilejší chytré hodinky, jejichž prodej by měl ve sledovaném období růst přibližně o čtvrtinu ročně.
Očekávejte „hypersegmentaci“
Pokud se na chytré hodinky podíváme blíže, zjistíme, že jejich hlavním problémem je nejasná hodnota, kterou nabízejí. IDC proto očekává, že se trh vydá cestou „hypersegmentace“, tedy rozdělení chytrých hodinek do konkrétnějších produktových kategorií.
S rostoucím prodejem se tak na trhu mají objevit modely určené pro děti nebo pro sportovní aktivity, stejně jako luxusní a módní modely nebo designové kousky cílící na specifický životní styl, případně subkulturu. Tyto modely se budou lišit svou výbavou, funkcemi a cenou a poskytnout spotřebitelům větší výběr.
Totéž pak má platit i pro ostatní kategorie. Na trhu se má objevit chytré oblečení nejen pro běžné uživatele, ale také speciální produkty pro sportovce nebo například pro hasiče, záchranáře či policisty. Na specifické okruhy uživatelů mají časem cílit i chytrá sluchátka – některé modely budou určeny pro fitness, jiné zase nabídnou tlumočení v reálném čase.
Sečteno a podtrženo, v příštích letech budeme podle IDC svědky postupného dospívání stále ještě mladého trhu. Představa, že všem uživatelům bude sedět jedna „velikost“, se stane minulostí a nabídka výrobců bude rozšířena a zacílena na konkrétní způsoby používání. Bude to zajímavá pětiletka.
Tabulka – Prognóza vývoje jednotlivých segmentů nositelné elektroniky (miliony kusů)
Segment |
Prodej 2016 |
Podíl 2016 |
Prodej 2021 |
Podíl 2021 |
'16-'21 CAGR* |
hodinky |
49,2 |
48,1 % |
152,0 |
64,0 % |
25,3 % |
háramky |
48,7 |
47,6 % |
57,5 |
24,2 % |
3,4 % |
oblečení |
1,3 |
1,2 % |
22,3 |
9,4 % |
76,6 % |
sluchátka |
0,7 |
0,7 % |
4,2 |
1,8 % |
43,1 % |
ostatní |
2,4 |
2,4 % |
1,5 |
0,6 % |
-9,0 % |
Celkem |
102,4 |
100,0 % |
237,5 |
100,0 % |
18,3 % |
* složená roční míra růstu
Zdroj: IDC