Ve třetím kvartálu 2016 se podle analýzy společnosti IDC celosvětově prodalo 362,9 milionu chytrých telefonů, což představuje 1% nárůst oproti třetímu čtvrtletí loňského roku. Výsledky mohly být lepší nebýt zásadního průšvihu Samsungu s bateriemi u nového modeluNote 7, který musel být nakonec kompletně stažen z trhu .
Kauza Note 7 byla hlavním tématem tohoto kvartálu, ať kvůli jejím dopadům na výsledky a pověst Samsungu, tak kvůli jejímu přesahu na další výrobce. Vedoucí výzkumu IDC pro segment chytrých telefonů Anthony Scarsella se například domnívá, že zbytek velkých hráčů nyní bude testovat a certifikovat nové modely pečlivěji než kdy dříve, aby zajistili, že se jim nestane nic podobného.
Scarsellova kolegyně Melissa Chauová dodala, že jestliže první stažení vybraných šarží modelu Note 7 představovalo „klopýtnutí“, druhé, celoplošné stažení všech telefonů včetně těch, které zákazníci dostali jako náhradu v prvním kole, bylo katastrofou pro celou řadu Note. Dopad celé kauzy na dlouhodobější výsledky Samsungu je podle Chauové zatím ve hvězdách.
Číňané mohutně rostli, oba lídři ztráceli
Samsung si navzdory výše popsané blamáži udržel své vedoucí postavení na trhu, ale jeho výsledky se meziročně propadly o 13,5 % a tržní podíl se zastavil přesně na jedné pětině, což korejského obra, jenž ještě relativně nedávno držel třetinu trhu, rozhodně nemůže těšit.
Slabou, ale přesto útěchou pro Samsung může být neúspěch Applu, jehož výsledky se také snížily, byť jen o 5,3 %. Apple ve třetím kvartálu držel 12,5% podíl a jeho nedávný atak na první pozici (viz graf níže) tak vyšel naprázdno. Výrobce však očekává silný vánoční kvartál, takže do konce roku může vše být jinak.
Zbytku první pětice představovanému třemi čínskými výrobce se naopak dařilo velmi dobře. V pořadí třetí Huawei rostlo coby již zavedený globální hráč o velmi silných 23 % a pokud se mu zadaří ve čtvrtém kvartálu, překoná hranici dvouciferného podílu. Zatím mu patří 9,3 % trhu.
Poslední dva výrobci jsou v první pětici zatím nováčky a jejich úspěch pramení z dobrých výsledků na domácím čínském trhu. Čtvrté Oppo i páté Vivo vykázaly ve třetím kvartálu trojciferný růst a obě firmy překonaly hranici 20 milionů prodaných zařízení.
Tabulka – Výsledky trhu ve 3. kvartálu (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q16 |
Podíl 3Q16 |
Prodej 3Q15 |
Podíl 3Q15 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
72,5 |
20,0 % |
83,8 |
23,3 % |
-13,5 % |
2. Apple |
45,5 |
12,5 % |
48,0 |
13,4 % |
-5,3 % |
3. Huawei |
33,6 |
9,3 % |
27,3 |
7,6 % |
23,0 % |
4. Oppo |
25,3 |
7,0 % |
11,4 |
3,2 % |
121,6 % |
5. Vivo |
21,2 |
5,8 % |
10,5 |
2,9 % |
102,5 % |
ostatní |
164,8 |
45,4 % |
178,2 |
49,6 % |
-7,5 % |
Celkem |
362,9 |
100,0 % |
359,3 |
100,0 % |
1,0 % |
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj tržních podílů největších výrobců
Zdroj: IDC