Společnost IDC zveřejnila pravidelnou kvartální zprávu o vývoji globálního trhu chytrých telefonů. Podle jejích závěrů se ve třetím čtvrtletí 2015 po celém světě prodalo 355,2 milionu těchto zařízení, což představuje 6,8% meziroční růst, ale především druhý nejvyšší výsledek v dějinách segmentu (hned po „vánočním“ kvartálu roku 2014).
Výrobci se přebíjeli vlajkovými modely
Ryan Reith, programový ředitel IDC pro segment mobilních telefonů, poukazuje na několik výrazných trendů, které utvářejí současnou podobu trhu. Spotřebitelé si jsou podle Reitha stále více vědomi různých alternativ.
Na rozvinutých, dotovaných trzích podle něj existuje široká řada operátorů, kteří nabízejí splátkové plány na nákup nových telefonů s možností upgradu na vyšší model. Zároveň však roste nabídka telefonů bez smlouvy.
„Třetí kvartál byl ve znamení silného důrazu na vlajkové modely. Výrobci se snažili navzájem přebít jak ve vlastnostech těchto modelů, tak v jejich designu. Nové vlajkové modely vedly k větší konkurenci v high-endovém segmentu, neboť se řada výrobců snaží postavit Samsungu a Applu a získat si místo mezi elitou,“ uvedl Anthony Scarsella, ředitel výzkumu IDC.
Bitva o přední příčky však není tím hlavním, co přináší růst celkového trhu, neboť jak dodává Anthony Scarsella: „Navzdory všemu třpytu a lesku high-endového segmentu stále očekáváme, že většina objemu a růstu bude opět pocházet z nižší a střední třídy, a to zejména z rozvojových trhů.“
Huawei je třetí díky 60% zvýšení prodeje
Lídrem světového žebříčku zůstává Samsung, který během třetího kvartálu prodal 84,5 milionu chytrých telefonů a dosáhl 6,1% meziročního růstu, díky kterému si udržel podíl blížící se čtvrtině trhu. Druhý Apple však díky úspěchu nových iPhonů vyrostl o 22 % a třetí Huawei dokonce o velmi působivých 61 %.
Dvouciferného růstu (o 11 %) dosáhlo i čtvrté Lenovo, které společně s Huawei předběhlo čínské Xiaomi. To ve třetím čtvrtletí vykázalo 5,2% meziroční růst prodeje a skončilo až páté. Jako jediná společnost z první pětice navíc Xiaomi nedokázalo udržet krok s trhem.
Ještě hůře v tomto ohledu skončili menší výrobci, kteří kvůli probíhající konsolidaci trhu prodali souhrnně o 2,4 % méně chytrých telefonů než před rokem.
Tabulka 1 – Přehled největších výrobců chytrých telefonů (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 3Q15 |
Podíl 3Q15 |
Prodej 3Q14 |
Podíl 3Q14 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
84,5 |
23,8 % |
79,6 |
23,9 % |
6,1 % |
2. Apple |
48,0 |
13,5 % |
39,3 |
11,8 % |
22,2 % |
3. Huawei |
26,5 |
7,5 % |
16,5 |
5,0 % |
60,9 % |
4. Lenovo |
18,8 |
5,3 % |
16,9 |
5,1 % |
11,1 % |
5. Xiaomi |
18,3 |
5,2 % |
17,3 |
5,2 % |
5,6 % |
ostatní |
159,1 |
44,8 % |
163,0 |
49,0 % |
-2,4 % |
Celkem |
355,2 |
100,0 % |
332,6 |
100,0 % |
6,8 % |
Zdroj: IDC
Graf – Srovnání výsledků globálního trhu chytrých telefonů v předchozích kvartálech
Zdroj: IDC