Společnost IDC ve své nejnovější prognóze očekává mírné oživení globálního trhu chytrých telefonů. Rok 2016 přinesl nejnižší růst počtu prodaných kusů od vzniku trhu, což se letos nemá opakovat. Prodej se má meziročně zvýšit o 3 %, což je sice stále poměrně skromné číslo, ale trh se musí smířit s tím, že éra stabilních dvouciferných zlepšení se již nevrátí.
Rok 2018 pak má přinést 4,5% nárůst globálního prodeje vlivem lepších ekonomických podmínek na rozvojových trzích a také díky uvedení jubilejní generace iPhonu, se kterou je spojována řada velkých očekávání. Průměrně má globální prodej v období 2017-2021 růst o 3,4 % ročně.
Prostor pro růst tu stále je
Z poněkud neduživého tempa růstu by se mohlo by se zdát, že je globální trh nasycen, ale viceprezident IDC Ryan Reith upozorňuje, že tomu tak není. Chytrý telefon podle něj používá jen necelá polovina světové populace a na trzích v rozvojových regionech je stále dost místa pro další růst.
Příležitosti zároveň existují i na rozvinutých trzích, kde je sice obecná penetrace vyšší, ale zase zde existuje řada uživatelů levnějších zařízení, kteří se podle Reitha začnou poohlížet po vyšších modelech. Motivací mají být větší možnosti pokročilejších modelů, například rozšířená a virtuální realita, touha po lepší konektivitě a další faktory.
Současný high-end ukazuje budoucnost
Podobná motivace však má fungovat i na majitele nejvyšších modelů, kteří budou toužit po nejnovějších technologiích a parametrech, což je bude nutit k nákupu nových generací vlajkových zařízení. IDC k tomu dodává, že navzdory silnému růstu prodeje levnějších telefonů si high-endový segment udrží svou pozici a význam.
Podle vedoucího výzkumu Anthonyho Scarselly to však neznamená, že se výrobci nebudou muset snažit. Bez inovací není poptávka a současným bitevním polem se stávají displeje. Samsung a LG již nabízejí modely s bezrámečkovými displeji s poměrem stran 18:9 a na podzim se k nim velmi pravděpodobně přidá i Apple.
Scarsella uvádí, že vzhledem k rostoucí konzumaci obsahu prostřednictvím chytrých telefonů bude displej klíčovým parametrem při rozhodování o nákupu. Výrobci se budou snažit nabízet větší a jasnější obrazovky, později možná přijde řada na ohebná nebo skládací řešení. Současná nabídka má být pouze začátkem.
Nic nového, pokud jde o OS
Jestli se něco naopak nemá změnit, pak je to rozdělení trhu podle operačních systémů. Android má v roce 2017 držet 85,1% podíl a iOS 14,7%, o pět let později to má být 85,5 %, resp. 14,5 %. Pokud by se měl tento status quo změnit, muselo by se během sledovaného období stát něco naprosto nečekaného.
Potíž je v tom, že se nic podobného nerýsuje. Windows Phone (WP), jediný seriózní konkurent obou systémů za posledních několik let, je v hlubokém útlumu a nic nenasvědčuje tomu, že by se Microsoft chystal o comeback, přinejmenším ne ve spotřebitelském sektoru.
Jakákoliv nová platforma, která by měla ambice vyzvat na souboj Android nebo alespoň iOS, by byla v obrovské nevýhodě a těžko si představit, co by mohla nabídnout, aby přiměla spotřebitele opustit známé OS a jejich masivní ekosystémy plné aplikací a služeb.
Tabulka – Prognóza vývoje trhu chytrých telefonů (miliony kusů)
OS |
Prodej 2017 |
Podíl 2017 |
Růst 2017 |
Prodej 2021 |
Podíl 2021 |
Růst 2021 |
1. Android |
1 290,7 |
85,1 % |
3,5 % |
1 491,1 |
85,5 % |
3,1 % |
2. iOS |
223,6 |
14,7 % |
3,8 % |
252,1 |
14,5 % |
1,4 % |
3. WP |
1,1 |
0,1 % |
-80,9 % |
0,3 |
0,0 % |
-18,0 % |
ostatní |
1,6 |
0,1 % |
-64,4 % |
1,0 |
0,1 % |
-5,3 % |
Celkem |
1 517,0 |
100,0 % |
3,0 % |
1 744,6 |
100,0 % |
2,9 % |
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj podílů chytrých telefonů podle velikosti displeje
Zdroj: IDC