Společnost IDC informuje, že celosvětové dodávky nositelné elektroniky ve druhém čtvrtletí 2021 vyrostly o 32,3 % na 114,2 milionu kusů. Ačkoli spotřebitelé v některých oblastech omezují své výdaje, o nositelnou elektroniku mají dle analytiků stále zájem.
Výrazně se dařilo chytrým sluchátkům a hodinkám – obě kategorie ve sledovaném období posílily o 39 %. Naopak prodeje chytrých náramků stagnovaly; vedle pokračující migrace spotřebitelů k hodinkám nepomohl ani fakt, že ve druhém čtvrtletí nedošlo k uvedení žádné významné novinky v této kategorii.
„Poptávka po chytrých hodinkách s cenovkou mezi 200 a 300 dolary od loňska vyrostla o 10 procentních bodů, a to hlavně díky zařízením jako jsou Watch SE, Series 3, Versa 3 a Galaxy Watch Active 2,“ popisuje Jitesh Ubrani z IDC.
„Podobný trend zažívají i chytrá sluchátka s cenou pod 100 dolarů, především díky značkám jako Xiaomi, BoAt, Huawei, JBL a JLAB. Těm se totiž podařilo poskytnout prémiové funkce jako je třeba aktivní kontrola hluku za lepší cenu,“ doplňuje.
Ramon T. Llamas z IDC dodává, že aktuální situace je příslibem, že trh poroste i do budoucna. S tím, jak čím dál pokročilejší funkce budou dostupné i v modelech střední třídy, budou mít uživatelé nositelné elektroniky zájem svá zařízení upgradovat.
Neotřesitelný Apple
Analytická společnost uvádí, že na trhu nositelné elektroniky stále drží prim Apple, jenž ve druhém čtvrtletí posílil o necelou desetinu a aktuálně drží 28,2% podíl na trhu. Na druhé příčce se díky působivému úspěchu v kategorii chytrých sluchátek umístilo Xiaomi.
Třetí Huawei sice vykázalo růst napříč regiony, jeho primárním trhem ale zůstává domácí Čína, kam putovaly takřka tři čtvrtiny dodávek. Bramborovou příčku obsadil Samsung, jenž si ve sledovaném období polepšil o 37,4 %.
Nejsilnější pětici uzavírá společnost Imagine Marketing, jež operuje výhradně v Indii a stojí za populární značkou BoAt. IDC uvádí, že ačkoli výrobce začínal s kategorií chytrých sluchátek, v nedávné době rozšířil portfolio i o hodinky a náramky.
Tabulka – Výsledky největších výrobců v 2Q21 (miliony kusů)
Prodej |
Prodej 2Q21 |
Podíl 2Q21 |
Prodej 2Q20 |
Podíl 2Q20 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
32,2 |
28,2 % |
29,5 |
34,1 % |
9,3 % |
2. Xiaomi |
14,0 |
12,3 % |
10,2 |
11,8 % |
37,8 % |
3. Huawei |
11,7 |
10,2 % |
8,4 |
9,8 % |
38,5 % |
4. Samsung |
9,7 |
8,5 % |
7,1 |
8,2 % |
37,4 % |
5. Imagine Marketing |
4,6 |
4,1 % |
0,8 |
0,9 % |
478,0 % |
ostatní |
41,9 |
36,7 % |
30,3 |
35,1 % |
38,2 % |
Celkem |
114,2 |
100,0 % |
86,3 |
100,0 % |
32,3 % |
Zdroj: IDC
Graf – Podíl chytré elektroniky podle cenového rozpětí v 2Q21
Zdroj: IDC