Společnost IDC ve své aktuální analýze informuje, že celosvětové dodávky chytrých telefonů v prvním čtvrtletí 2022 meziročně klesly o 8,9 % na 314,1 milionu kusů. Jedná se tak o třetí kvartál poklesu v řadě.
„Ačkoli jsme očekávali, že na začátku roku dojde k určitému poklesu, vzhledem k pokračujícím zásobovacím a logistickým problémům a obtížnému meziročnímu srovnání to vypadá, že se věci obrátily k horšímu,“ uvedla Nabila Popalová z IDC.
Spotřebitelskou náladu podle ní ve všech regionech negativně ovlivňují velké obavy z inflace a ekonomické nestability, kvůli které spotřebitelé přiškrcují své výdaje. Situaci ještě zhoršují rostoucí náklady na komponenty a logistiku.
„K tomu všemu navíc musíme připočíst ruskou invaze na Ukrajinu, měla na region bezprostřední dopad a zvyšuje již tak nestabilní situaci. Vzhledem ke všem těmto nejistotám většina OEM přijímá pro rok 2022 konzervativnější růstovou strategii,“ dodala Popalová.
I přes řadu komplikací si analytici zachovávají relativně optimistickou náladu. „I nadále se domníváme, že jakákoli snížená poptávka se neztratí, ale spíše posune dopředu. Jde jen o to, kdy se poptávka obnoví,“ nastínil Ryan Reith z IDC.
Samsung a Apple zatím proplouvají hladce
Region CEE se kvůli válce na Ukrajině ve sledovaném období propadl o téměř 20 % a řada trhů si zachovává nejistý výhled. IDC nicméně dodává, že z hlediska objemů představuje střední a východní Evropa jen 6–7 % celosvětových zásilek a přibližně 5 % tržních příjmů.
Nejvýraznější pokles globální objemů zaznamenala Čína a další části asijskopacifického regionu, které představují téměř polovinu všech dodávek po celém světě. V prvním čtvrtletí 2022 souhrnně oslabily o 12,3 %.
Co se jednotlivých výrobců týče, situace zůstala víceméně stejná. Lídrem je i nadále Samsung, a to i přes 1,2% pokles, následovaný Applem, jemuž se podařilo zvýšit dodávky o 2,2 %.
Ostatní hráči z nejsilnější pětice nicméně zaznamenaly dvouciferné propady. Třetí Xiaomi oslabilo o 17,8 %, Oppo na čtvrté příčce o 26,8 % a páté Vivo o 27,7 %.
Tabulka – Předběžné výsledky prodeje chytrých telefonů v 1Q22 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q22 |
Podíl 1Q22 |
Prodej 1Q21 |
Podíl 1Q21 |
Meizroč. změna |
1. Samsung |
73,6 |
23,4 % |
74,5 |
21,6 % |
–1,2 % |
2. Apple |
56,5 |
18,0 % |
55,3 |
16,0 % |
2,2 % |
3. Xiaomi |
39,9 |
12,7 % |
48,6 |
14,1 % |
–17,8 % |
4. Oppo |
27,4 |
8,7 % |
37,5 |
10,9 % |
–26,8 % |
5. Vivo |
25,3 |
8,1 % |
35,0 |
10,1 % |
–27,7 % |
ostatní |
91,4 |
29,1 % |
93,9 |
27,2 % |
–2,7 % |
Celkem |
3141 |
100,0 % |
344,7 |
100,0 % |
-8,9 % |
Zdroj: IDC
Graf – Top 5 výrobců 1Q21–1Q22 podle podílu
Zdroj: IDC