Společnost IDC ve svém přehledu informuje, že globální dodávky tabletů v posledním čtvrtletí loňského roku propadly o 17,4 % na 36,8 milionu kusů. Jedná se tak o největší pokles dodávek tabletů ve čtvrtém kvartálu od roku 2016.
Za celý rok 2023 se celosvětové dodávky tabletů vyšplhaly na celkových 128,5 milionu kusů, což představuje zhoršení o 20,5 % oproti roku 2022 a nejnižší roční objem od roku 2011.
„Vzhledem k tomu, že nedochází k výraznému zlepšení ekonomické situace, spotřebitelé raději utrácejí za jiné věci než za spotřební elektroniku. Tablety tak na jejich seznamech priorit nejsou nijak vysoko,“ vysvětluje Anuroopa Natarajová z IDC.
Pokud bude rok 2024 ekonomicky příznivější, analytici odhadují, že by se mohly objevit určité ostrůvky oživení. „Celkové problémy na trhu s tablety však přetrvávají. Technologický pokrok v oblasti AI se navíc v blízké budoucnosti pravděpodobně zaměří spíše na osobní počítače a chytré telefony,“ dodává Natarajová.
Loučení s Amazonem
Co se jednotlivých výrobců týče, vedoucí příčku na celosvětovém trhu tabletů udržel Apple, a to i přes výrazný pokles dodávek ve čtvrtém čtvrtletí (-29,3 %) i za celý rok (-19,8 %). I tak si výrobce udržel stabilní podíl na trhu ve výši 37 %.
Druhé místo patří Samsungu, jenž v posledním kvartálu roku zaznamenal o poznání mírnější pokles o 6,6 %, za celý rok pak oslabil o necelých 14 % a drží zhruba pětinový podíl na trhu. Silný závěr roku má za sebou Huawei, jež vyrostlo o 21,2 %, za celý rok se ovšem musí spokojit s poklesem o 4 % a čtvrtou příčkou.
O necelých 13 % vyrostly na sklonku roku dodávky Lenovu, které těsně dokázalo za celý rok 2023 udržet bronzové umístění. Xiaomi díky agresivní marketingové strategii a růstu o 35 % v posledním čtvrtletí vyšouplo Amazon z top 5. Amazon za celý rok propadl o hrozivých 66 %.
Tabulka 1 – Vývoj trhu tabletů 4Q23 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q23 |
Podíl 4Q23 |
Prodej 4Q22 |
Podíl 4Q22 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
14,9 |
40,6 % |
21,1 |
47,4 % |
–29,3 % |
2. Samsung |
7,3 |
19,8 % |
7,8 |
17,5 % |
–6,6 % |
3. Huawei |
2,8 |
7,6 % |
2,3 |
5,2 % |
21,2 % |
4. Lenovo |
2,6 |
7,1 % |
2,3 |
5,2 % |
12,9 % |
5. Xiaomi |
1,6 |
4,3 % |
1,2 |
2,6 % |
35,0 % |
ostatní |
7,6 |
20,6 % |
9,8 |
22,1 % |
–22,7 % |
Celkem |
36,8 |
100,0 % |
44,6 |
100,0 % |
-17,4 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Vývoj trhu tabletů 2023 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2023 |
Podíl 2023 |
Prodej 2022 |
Podíl 2022 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
48,5 |
37,8 % |
60,5 |
37,4 % |
–19,8 % |
2. Samsung |
26,2 |
20,4 % |
30,4 |
18,8 % |
–13,9 % |
3. Lenovo |
9,3 |
7,2 % |
11,6 |
7,1 % |
–19,7 % |
4. Huawei |
8,7 |
6,8 % |
9,1 |
5,6 % |
–4,0 % |
5. Amazon |
5,5 |
4,2 % |
16,0 |
9,9 % |
–65,9 % |
ostatní |
30,3 |
23,6 % |
34,1 |
21,1 % |
–11,1 % |
Celkem |
128,5 |
100,0 % |
161,6 |
100,0 % |
-20,5 % |
Zdroj: IDC