Společnost IDC přináší nové zprávy z globálního trhu tabletů. Celosvětové dodávky v prvním čtvrtletí 2023 totiž podle analytiků meziročně klesly o necelých 20 % na 30,7 milionu kusů. Nízký objem dodávek je tak nyní srovnatelný s úrovní před vypuknutím pandemie covidu-19.
Odborníci poukazují zejména na to, že objem dodávek ve sledovaném období byl srovnatelný s 30,1 miliony kusů dodaných v prvním čtvrtletí roku 2019 a 31,6 miliony ve stejném období roku 2018.
IDC očekává, že nízké budou dodávky v celé první polovině letošního roku. Vendoři se totiž soustředí hlavně na vyčištění skladových zásob před uvedením novějších modelů.
„Navzdory poklesu dodávek tabletů existuje určitý důvod k optimismu, protože této oblasti věnuje pozornost více vendorů,“ uvádí Jitesh Ubrani z IDC. Nedávný vstup OnePlus na trh a chystaný tablet Pixel od Googlu jsou podle něj jasnými známkami toho, že výrobci nelámou nad tablety hůl.
„Opětovný vstup společnosti Google je obzvláště zajímavý, protože má potenciál zlepšit prostředí tabletů se systémem Android a zároveň z nich udělat nedílnou součást chytré domácnosti,“ naznačuje Ubrani.
Bída chromebooků
Dvouciferně se v prvním kvartálu propadly i dodávky chromebooků, konkrétně o 31 % na 3,8 milionu kusů. Čtvrtletní pokles byl však podle analytiků mnohem menší – dodávky ke konci období mírně vzrostly, jelikož někteří prodejci začali kvůli očekávanému zvýšení licenčních nákladů na Chrome OS v druhé polovině roku navyšovat objednávky.
V prvním čtvrtletí 2023 oslabili všichni největší výrobci tabletů, je ovšem nutné brát v potaz, že v uplynulém roce zaznamenávali neobvyklý růst. Vzhledem k tomu, že se zaměstnanci houfně vracejí do kanceláří a spotřebitelé začali utrácet opatrněji, poptávka po tabletech i nadále slábne.
IDC nicméně odhaduje, že díky náznakům globálního hospodářského oživení, včetně zmírnění inflace, však může ve druhé polovině roku 2023 dojít k určitému zlepšení dodávek.
Vyčkávání výrobců
Ve sledovaném období kraloval mezi výrobci Apple následovaný Samsungem, přičemž společně drží takřka 58% podíl na trhu tabletů. Na bronzovou příčku vyskočilo Huawei, které díky úspěchu nově uvedených modelů oslabilo „jen“ o 9,7 %.
Čtvrté místo patří Lenovu, které silně pociťuje oslabující poptávku a ve sledovaném období kleslo o 37,2 %. Ještě horší propad zaznamenal pátý Amazon, a to konkrétně o celých 62 %. Vliv má podle analytiků sezónnost, nahromaděné zásoby a nízká poptávka.
„Výrobci tabletů vstoupili do prvního čtvrtletí roku 2023 s opatrností. Podle očekávání se komerční i spotřebitelské objemy držely na nízké úrovni, a to hlavně kvůli velké makroekonomické nejistotě na globálních trzích,“ říká Anuroopa Natarajová z IDC.
Pozoruhodný je podle analytičky pozitivní dopad pandemických opatření a to, jak mnozí prodejci využili příležitosti a přišly s modely, které vhodně podporovaly jejich využití během lockdownů.
„Například podíl tabletů s velkou obrazovkou, které jsou ideální pro vzdálenou výuku a hybridní pracovní situace, ve srovnání s úrovní před pandemií výrazně vzrostl,“ vysvětluje.
Tabulka 1 – Vývoj trhu tabletů v 1Q23 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q23 |
Podíl 1Q23 |
Prodej 1Q22 |
Podíl 1Q22 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
10,8 |
35,2 % |
12,1 |
31,8 % |
–10,2 % |
2. Samsung |
7,1 |
23,1 % |
8,3 |
21,8 % |
–14,3 % |
3. Huawei |
2,0 |
6,6 % |
2,2 |
5,9 % |
–9,7 % |
4. Lenovo |
1,9 |
6,2 % |
3,0 |
7,9 % |
–37,1 % |
5. Amazon |
1,4 |
4,6 % |
3,7 |
9,8 % |
–62,0 % |
ostatní |
7,5 |
24,4 % |
8,7 |
22,9 % |
–13,8 % |
Celkem |
30,7 |
100,0 % |
38,0 |
100,0 % |
-19,1 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Vývoj trhu chromebooků v 1Q23 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q23 |
Podíl 1Q23 |
Prodej 1Q22 |
Podíl 1Q22 |
Meziroč. změna |
1. HP |
1,1 |
27,8 % |
0,8 |
14,2 % |
35,5 % |
2. Lenovo |
0,8 |
21,3 % |
1,4 |
25,1 % |
–41,6 % |
3. Acer |
0,8 |
21,2 % |
1,1 |
20,1 % |
–27,1 % |
4. Dell |
0,5 |
12,9 % |
1,2 |
21,2 % |
–57,9 % |
5. Samsung |
0,3 |
7,8 % |
0,3 |
6,0 % |
–11,4 % |
ostatní |
0,3 |
9,0 % |
0,7 |
13,4 % |
–53,8 % |
Celkem |
3,8 |
100,0 % |
5,5 |
100,0 % |
-31,0 % |
Zdroj: IDC