Společnost IDC informuje, že zatímco velká část světa se stále potýká s pandemií covidu-19, prodej tabletů a chromebooků vesele bují. Globální trh tabletů v prvním čtvrtletí posílil o ohromujících 55,2 % na 39,9 milionu kusů.
Analytici poukazují na to, že se jedná o nejrychlejší růst od třetího čtvrtletí 2013, kdy si trh polepšil o 56,9 %. Celosvětové dodávky chromebooků se v 1Q21 vyšplhaly na 13 milionů kusů; pro srovnání – ve stejném období loňského roku to bylo 2,8 milionu.
„Ačkoli probíhající vakcinace a znovuotevírání kanceláří mohou zpomalit trend práce z domova, od návratu k ‚normálním‘ pracovním podmínkám jsme stále ještě daleko,“ popisuje aktuální situaci Anuroopa Natarajová z IDC.
Vytlačí chromebooky tablety?
I proto se podle ní ještě nějakou dobu udrží vysoká poptávka po tabletech, zejména pak po zařízeních 2v1. Těm však stále více budou konkurovat ultratenké a lehké notebooky pro práci a zábavu a chromebooky pro vzdělávání.
Rostoucí popularita chromebooků podle analytiků rychle ukrajuje z prodejů tabletů na trzích, jako jsou Spojené státy, západní Evropa a v poslední době také Japonsko. „Není pochyb, že chromebooky na mnoha trzích nahradily tablety,“ potvrzuje Jitesh Ubrani z IDC.
Většímu rozmachu chromebook podle Ubraniho brání pořizovací cena a závislost na cloudových službách. „Kromě toho chromebooky ještě plně nepronikly na spotřebitelský trh, kde si silnou pozici udržují konkurenční notebooky i tablety, jako jsou iPad, zařízení Galaxy a tablety Fire,“ uzavírá.
Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu tabletů v 1Q21 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q21 |
Podíl 1Q21 |
Prodej 1Q20 |
Podíl 1Q20 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
12,7 |
31,7 % |
7,7 |
30,0 % |
64,3 % |
2. Samsung |
8,0 |
20,0 % |
5,0 |
19,3 % |
60,8 % |
3. Lenovo |
3,8 |
9,4 % |
1,6 |
6,1 % |
138,1 % |
4. Amazon |
3,5 |
8,7 % |
1,4 |
5,6 % |
143,0 % |
5. Huawei* |
2,7 |
6,8 % |
2,7 |
10,4 % |
1,7 % |
ostatní |
9,3 |
23,3 % |
7,3 |
28,5 % |
26,5 % |
Celkem |
39,9 |
100,0 % |
25,7 |
100,0 % |
55,2 % |
* bez Honoru
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu chromebooků v 1Q21 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q21 |
Podíl 1Q21 |
Prodej 1Q20 |
Podíl 1Q20 |
Meziroč. změna |
1. HP |
4,4 |
33,5 % |
0,6 |
20,9 % |
633,9 % |
2. Lenovo |
3,3 |
25,6 % |
0,7 |
25,6 % |
356,2 % |
3. Acer |
1,9 |
14,5 % |
0,8 |
26,4 % |
150,9 % |
4. Dell |
1,5 |
11,3 % |
0,3 |
12,1 % |
327,1 % |
5. Samsung |
1,0 |
8,0 % |
0,2 |
6,1 % |
496,0 % |
ostatní |
0,9 |
7,2 % |
0,3 |
8,9 % |
267,2 % |
Celkem |
13,0 |
100,0 % |
2,8 |
100,0 % |
357,1 % |
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj trhů tabletů a chromebooků 1Q20-1Q21
Zdroj: IDC