Analytici IDC růst připisují zvýšené poptávce po smartphonech a zlepšení stavu ekonomiky. Podle zveřejněný údajů dodali výrobci do prodejních kanálů za první čtvrtletí 294,9 milionů zařízení, v porovnání se stejným obdobím předchozího roku se jedná o zvýšení počtu zařízení o více jak 50 milionů. Opět, stejně jako je tomu nyní u většiny trhů, je nutné dát si tyto výsledky do správného kontextu. V prvním kvartále 2009 totiž trh díky ekonomické recesi spadl o 16,6 % a v tom letošním se tak s růstem 21,7 % dostal mírně nad hranici z roku 2008.
Neotřesitelným lídrem trhu zůstává i nadále finská Nokia s 36,6 % podílem. Té se nejvíce dařilo prodávat modely 5130 a 2700. Protože ale trh rostl téměř o 22 %, Nokia ztratila 1,8 % tržního podílu. Na druhé pozici se už 12 čtvrtletí v řadě drží Samsung. Vůči třetímu LG má poměrně slušný náskok a v prvním kvartálu prodal více zařízení, než zbylí tři výrobci v Top 5 a zaznamenal také nadprůměrný růst o 40,1 %.
Třetí místo si drží LG Electronics, kterému meziročně vzrostly prodeje o 19,9 %, ale obrat i zisky se firmě snížily. Zvýšený zájem o chytré telefony prospěl výrobci RIM, který se v tomto kvartále poprvé vyšplhal mezi Top5 výrobců mobilních telefonů a odsunul Motorolu mimo žebříček. Protože se RIM zaměřuje především na vyšší řady telefonů, průměrnou prodejní cenu má ze všech nejvyšší. O čtvrtou příčku se dělí se Sony Ericssonem, jenž má stejný podíl na trhu, 3,6 %.
Znatelný rozdíl mezi společnostmi je ale v meziročních změnách. Zatímco RIM rostl o 45,2 %, největší pokles 27,6 % zanamenal Sony Ericsson. Firma se ale přesto dokázala díky snížení nákladů vrátit k zisku a zvýšit prodejní cenu o 12 %. Na konci druhého kvartálu také chystá vypustit na trh zařízení Vivaz pro, Xperia X10 mini, Xperia X10 mini pro, která by měla přinejmenším zastavit pád prodejů.
Top 5 výrobců na světovém trhu mobilních telefonu pro první čtvrtletí 2010
Výrobce |
Prodej 1Q 2010 |
Podíl na trhu 1Q 2010 |
Prodej 1Q 09 |
Podíl na trhu 1Q 2009 |
Meziroční změna |
Nokia |
107,8 |
36,6 % |
93,2 |
38,4 % |
15,7 % |
Samsung |
64,3 |
21,8 % |
45,9 |
18,9 % |
40,1 % |
LG Electronics |
27,1 |
9,2 % |
22,6 |
9,3 % |
19,9 % |
RIM |
10,6 |
3,6 % |
7,3 |
3 % |
45,2 % |
Sony Ericsson |
10,5 |
3,6 % |
14,5 |
6 % |
-27,6 % |
Ostatní |
74,6 |
25,3 % |
58,9 |
24,3 % |
26,7 % |
Celkem |
294,9 |
100 % |
242,4 |
100 % |
21,7 % |
Zdroj: IDC (duben, 2010)
V západní Evropě se dařilo
Mobilní trhu v západní Evropě pokračoval ve zlepšování od ekonomické recese a IDC připisuje změřený růst mimo jiné zvýšené poptávce pro smatrphonech, čemuž dopomohlo i představení nových typů v předchozím čtvrtletí. Krom chytrých telefonů se v západní Evropě dobře prodávaly i levnější dotyková zařízení a levné telefony.
Ve Spojených státech se uživatelé orientovali především na smartphony, čemuž dopomohlo představení nových zařízení z dílny Motoroly a Google Nexus One. Trh i v tomto čtvrtletí klesal a nepomohlo mu ani vzpružení ze strany tzv. „quick messaging“ zařízení. Pro region APAC (Asie Pacifik kromě Japonska) znamenalo první čtvrtletí růst, především díky silné poptávce v Číně. Horkým zbožím byly v regionu telefony s dotykovým displejem. Zákazníci měli velký zájem také o levné smartphony.
Zdroj: IDC, ChannelWorld