Z předběžných výsledků IDC vyplývá, že v druhém čtvrtletí letošního roku se prodalo více jak 84 milionů počítačů. Meziroční růst tak činí pouze 2,6 %, což IDC přisuzuje širšímu nabídce zařízení. Počítače čím dál těsněji soupeří s ostatními spotřebitelskými produkty jako jsou chytré telefony či tablety.
Růstu prodejů nepřispěla podle analytiků ani globální ekonomická situace. Stejně jako v prvním čtvrtletí letošního roku byla poptávka i v druhém kvartálu v regionech Spojených států a západní Evropy slabá. Trh držely rozvojové regiony, především Latinská Amerika a Asie/Pacifik (vyjma Japonska), kde prodeje rostly o více jak 12 %.
Regiony střední a východní Evropa (CEE) a Blízký východ a Afrika (MEA) na rozdíl od západní Evropy zaznamenaly v druhém čtvrtletí 2011 pozitivní růst. Japonský trh i přes následky přírodní katastrofy, vlivem které se nerealizovala řada plánovaných komerčních projektů, nakonec k překvapení analytiků rostl o 3 %.
Jedničkou na trhu počítačů zůstává i v druhém čtvrtletí 2011 se značným náskokem Hewlett-Packard, kterému se dařilo jak na rozvojových trzích, tak v regionu EMEA. Na druhé pozici se drží Dell. Jeho náskok úspěšně snižuje Lenovo, které se dostalo na třetí místo a překonalo tak skupinu Acer. Lenovo rostlo v druhém čtvrtletí o 23 %, což je nejvíce z top pěti výrobců. Čtvrtým největším výrobcem počítačů na světě je skupina Acer, jejiž prodeje meziročně klesly o 10,1 %. První pětku největších výrobců uzavírá Asus.
Top 5 světových výrobců počítačů v druhém čtvrtletí 2011 (předběžné výsledky, údaje v milionech kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q 2011 |
Podíl na trhu 2Q 2011 |
Prodej 2Q 2010 |
Podíl na trhu 2Q 2010 |
Meziroční změna |
HP |
15,3 |
18,1 % |
14,8 |
18 % |
3 % |
Dell |
10,9 |
12,9 % |
10,6 |
12,9 % |
2,8 % |
Lenovo |
10,3 |
12,2 % |
8,3 |
10,2 % |
22,9 % |
Acer Group |
9,2 |
10,9 % |
10,2 |
12,4 % |
-10,1 % |
Asus |
4,5 |
5,3 % |
4,2 |
5,1 % |
6 % |
Ostatní |
34,3 |
40,7 % |
34,1 |
41,4 % |
0,7 % |
Celkem |
84,4 |
100 % |
82,3 |
100 % |
2,6 % |
Zdroj: IDC
Titulní foto: © Ivan Hafizov - Fotolia.com