Společnost IDC ve své aktuální zprávě informuje, že globální dodávky tabletů ve třetím čtvrtletí 2022 meziročně klesly o 8,8 % na 38,6 milionu kusů. Jedná se tak o pátý kvartál v řadě, kdy trh skončil v červených číslech.
Nadále se trápí i trh chromebooků. Ten ve sledovaném období oslabil o 34,4 % na 4,3 milionu kusů. Analytici poukazují zejména na to, že oba trhy naráží na nedostatečnou poptávku ze strany spotřebitelů a vzdělávacích zařízení. Právě tyto dva segmenty totiž kvůli ekonomickým nejistotám výrazně přiškrcují rozpočty.
„Po masivním růstu v letech 2020 a 2021 jsme očekávali, že trh tabletů v roce 2022 vykáže pokles,“ říká Anuroopa Natarajová z IDC. Trh nyní podle ní zažívá nejen zpomalení poptávky, ale čelí i některým složitým makroekonomickým faktorům.
„Od začátku pandemie ovšem tablety našly mnohem širší využití, od jejich role v pracovním prostoru až po online i offline vzdělávání, zábavu až po digitální transformace napříč různými vertikálami,“ poukazuje Natarajová na světlou stránku.
Chromebooky ve stínu Windows
„Chromebooky čelí v tomto odvětví řadě výzev, z nichž ne všechny jsou způsobeny omezeními platformy,“ přidává Ryan Reith z IDC. Dodává však, že chromebooky by měly i nadále mít své místo v oblasti osobních výpočetních zařízení.
Jak se ovšem průmysl přizpůsobuje novým pracovním a vzdělávacím prostředím, chromebooky budou podle něj mít i v budoucnu jen omezené možnosti růstu. „Řada velkých výrobců PC totiž upřednostňuje zařízení se systémem Windows,“ vysvětluje Reith.
Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu tabletů v 3Q22 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q22 |
Podíl 3Q22 |
Prodej 3Q21 |
Podíl 3Q21 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
14,5 |
37,5 % |
14,7 |
34,6 % |
–1,1 % |
2. Samsung |
7,1 |
18,4 % |
7,4 |
17,5 % |
–4,0 % |
3. Amazon |
4,3 |
11,1 % |
4,7 |
11,1 % |
–8,1 % |
4. Lenovo |
2,7 |
7,0 % |
4,3 |
10,1 % |
–36,6 % |
5. Huawei |
2,4 |
6,2 % |
2,3 |
5,5 % |
2,0 % |
ostatní |
7,6 |
19,7 % |
9,0 |
21,2 % |
–15,3 % |
Celkem |
38,6 |
100,0 % |
42,4 |
100,0 % |
-8,8 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu chromebooků v 3Q22 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q22 |
Podíl 3Q22 |
Prodej 3Q21 |
Podíl 3Q21 |
Meziroč změna |
1. Acer |
1,0 |
23,9 % |
1,4 |
20,6 % |
–23,8 % |
2. Dell |
0,9 |
21,6 % |
1,2 |
17,7 % |
–19,9 % |
3. HP |
0,8 |
18,5 % |
1,1 |
16,6 % |
–26,8 % |
4. Lenovo |
0,7 |
16,5 % |
1,6 |
24,0 % |
–54,8 % |
5. Samsung |
0,3 |
7,9 % |
0,5 |
8,3 % |
–37,1 % |
ostatní |
0,5 |
11,6 % |
0,9 |
12,9 % |
–41,4 % |
Celkem |
4,3 |
100,0 % |
6,6 |
100,0 % |
-34,4 % |
Zdroj: IDC