Společnost IDC se ve své aktuální zprávě vyjadřuje k situaci na trhu tabletů v regionu EMEA. Ten podle analytiků ve čtvrtém kvartálu 2019 oslabil o 8,7 % na 12,9 milionu kusů. Za negativním vývojem stojí především slabá poptávka spotřebitelů.
„Trh udržují zejména nejsilnější výrobci, jež uvádí nové tablety s klávesnicemi, o které je zájem ze strany podnikového segmentu,“ komentuje Helena Ferreiraová z IDC. „I proto se některé společnosti výrazně orientují na prémiová zařízení.“
Na sklonku loňského roku si podle společnosti nejlépe vedl západoevropský trh; ovšem i ten vykázal 8% pokles. Subregion CEMA se propadl o 10 %. Za celý rok 2019 pak západní Evropa meziročně oslabila o 7,2 %, CEMA pak o 14,1 %.
„Největší propad vykázala střední a východní Evropa, o 20,5 %,“ doplňuje Nikolina Jurišičová z IDC. „Zákazníci ve stále větší míře upřednostňují cenově dostupné notebooky, konvertibilní počítače a mobily s velkým displejem.“
Dobrou zprávou podle analytičky je, že komerční segment v regionu CEE meziročně vyrostl o 23,6 %. „Zásadní vliv na růstu měly velké vzdělávací projekty spuštěné v Chorvatsku,“ upřesňuje Jurišičová.
Samsung v čele, ale těsně
Z hlediska výrobců se ve čtvrtém kvartálu 2019 na čele žebříčku udržel Samsung, jenž ovšem meziročně oslabil o 9,7 %. Pokles zaznamenal i druhý Apple, i když o mírnějších 3,1 %. Huawei na třetí příčce i přes geopolitické problémy klesl jen o 2,3 %.
Důvod k radosti mohou mít Lenovo a Amazon, jež ve sledovaném období vykázali dvouciferný růst. Lenovo si díky orientaci na vzdělávání polepšilo o 11 %, Amazonu zase díky laciným modelům stoupla poptávka o 16 %.
Negativní výhled pro první i druhou půlku 2020
IDC uvádí, že trh tabletů v regionu EMEA by měl v první polovině letošního roku klesnout o 7,3 %. Analytici upravili prognózu směrem dolů hlavně kvůli pokračujícímu slabému výkonu spotřebitelského segmentu a pravděpodobnému dopadu epidemie koronaviru.
Společnost zároveň odhaduje, že dopady budou výraznější ve druhém kvartálu. Komerční poptávka po tabletech v regionu EMEA by nicméně měla do roku 2024 růst v průměru o 2,4 % ročně.
„Očekáváme, že kategorie tabletů s odnímatelnou klávesnicí si v letošním roce udrží silnou dynamiku,“ říká Jurisičová. „K růstu přispějí i zařízení uvedená Applem a Samsungem na konci roku 2019.“
Analytička dodala, že podnikový segment v regionu EMEA si i do budoucna zachová solidní růst, a to zejména díky vzrůstajícímu zavádění hybridních tabletů v organizacích a vzdělávacím projektům na rozvíjejících se trzích.
Tabulka 1 – Výsledku trhu tabletů v EMEA v 4Q19 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q19 |
Podíl 4Q19 |
Prodej 4Q18 |
Podíl 4Q18 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
3,239 |
25,2 % |
3,586 |
25,5 % |
-9,7 % |
2. Apple |
3,064 |
23,8 % |
3,162 |
22,5 % |
-3,1 % |
3. Huawei |
1,218 |
9,5 % |
1,247 |
8,9 % |
-2,3 % |
4. Lenovo |
1,056 |
8,2 % |
952 |
6,8 % |
11,0 % |
5 Amazon |
703 |
5,5 % |
606 |
4,3 % |
16,0 % |
ostatní |
3,569 |
27,8 % |
4,522 |
32,1 % |
-21,1 % |
Celkem |
12,848 |
100,0 % |
14,073 |
100,0 % |
-8,7 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Prongóza trhu tabletů v EMEA (miliony kusů)
OS |
Prodej 2020 |
Podíl 2020 |
Prodej 2024 |
Podíl 2024 |
CAGR* '20–'24 |
1. Android |
27,579 |
69,0 % |
23,963 |
66,4 % |
-3,5 % |
2. iOS |
9,790 |
24,5 % |
8,997 |
24,9 % |
-2,1 % |
3. Windows |
2,541 |
6,4 % |
2,939 |
8,1 % |
3,7 % |
ostatní |
51 |
0,1 % |
215 |
0,6 % |
72,8 % |
Celkem |
39,960 |
100,0 % |
36,114 |
100,0 % |
-2,5 % |
Zdroj: IDC