Společnost IDC ve své aktuální zprávě uvádí, že globální dodávky tabletů na sklonku uplynulého roku meziročně stouply o titěrných 0,3 % na 45,7 milionu kusů. Za celý rok 2022 ovšem trh skončil v červených číslech – oslabil o 3,3 % na 162,8 milionu kusů.
Výrazně horší situace panuje na trhu chromebooků. Analytici informují, že celosvětové dodávky se ve čtvrtém kvartálu 2022 smrštily o 24,3 % na 3,6 milionu. Poslední tři měsíce roku tak podtrhly erozi chromebooků, za celý loňský rok se trh propadl o takřka polovinu.
Nutno ovšem dodat, že není všem dnům konec. Tablety sice ukončily dva roky solidního růstu, dodávky nicméně zůstávají výrazně nad předpandemickou úrovní. IDC rovněž připomíná, že trh chromebooků si v roce 2021 připsal růst o ohromujících 180,5 %.
Význam tabletů se mění
Hlavními tahouny trhu s tablety podle IDC zůstaly společnosti Apple a Samsung. Apple podle analytické společnosti zůstává v této oblasti neporazitelným lídrem a ve srovnání s posledním čtvrtletím roku 2021 si urval dalších deset procentních bodů tržního podílu.
Na třetím místě se ve sledovaném období umístil Amazon, pro nějž jsou poslední tři měsíce roku tradičně nejsilnějším obdobím. V tom letošním nicméně oslabil o více než 30 %. Výrazný propad o 50 % si kvůli ukončení několika komerčních projektů připsalo Lenovo, Huawei se díky domácímu trhu drží v top 5.
IDC podotýká, že tablety, které se dříve používaly hlavně pro zábavu, získaly na síle v řadě komerčních aplikací. I proto se vzhledem hrozícímu hospodářskému poklesu a nasycení trhu budou vendoři muset v blízké budoucnosti intenzivněji zaměřit na komerční segment.
„V současné době se nacházíme uprostřed měnící se dynamiky trhu,“ vysvětluje Anuroopa Natarajová z IDC. „Zatímco klíčovými faktory budou i nadále cenová dostupnost a jednoduchost, spotřebitelé se začínají zamýšlet i nad pokročilejšími technickými parametry.“
I proto se podle analytičky budou výrobci muset více zaměřit na vývoj portfolia tabletů. „V roce 2022 navíc na trh vstoupili někteří noví hráči jako Xiaomi a Oppo, kteří spotřebitelům nabízejí kompletní řešení zabalené do propracovaného ekosystému,“ dodává Natarajová.
Chromebooky vyhlíží školáky
Úspěch na trhu chromebooků podle analytické společnosti slavilo HP, které v posledním čtvrtletí 2022 zvýšilo dodávky o celých 116,7 % na rovný jeden milion kusů. Ostatní výrobci si připisovali výrazné dvouciferné ztráty.
Za celý rok 2022 se na prvním místě v žebříčku výrobců ocitl Acer, a to i přes takřka 34% propad dodávek na 4,2 milionu kusů. Nejvýraznější zhoršení v meziročním srovnání zaznamenal premiant posledního čtvrtletí HP – jeho celkové dodávky se propadly o 65,6 % na 3,5 milionu kusů.
„Chromebooky sice za sebou mají několik těžkých kvartálů, dobrá zpráva je, že nadbytečné zásoby se začínají uvolňovat, což by potenciálně mohlo vést k normálnějšímu růstu, zejména kolem začátku školního roku,“ říká Jitesh Ubrani z IDC.
Analytik nicméně mírní přílišný optimismus. Zájem o chromebooky mimo oblast vzdělávání totiž podle Ubraniho bude i nadále velice nízká a v souvislosti s ekonomickým útlumem se ještě zpomalí.
Tabulka 1 – Vývoj trhu tabletů v 4Q22 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q22 |
Podíl 4Q22 |
Prodej 4Q21 |
Podíl 4Q21 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
22,5 |
49,2 % |
17,5 |
38,3 % |
28,8 % |
2. Samsung |
7,7 |
16,8 % |
7,2 |
15,8 % |
7,1 % |
3. Amazon |
2,5 |
5,4 % |
3,6 |
7,9 % |
–31,1 % |
4. Huawei* |
2,3 |
5,1 % |
2,5 |
5,5 % |
–8,6 % |
4. Lenovo* |
2,3 |
5,1 % |
4,6 |
10,1 % |
–49,9 % |
ostatní |
8,4 |
18,4 % |
10,2 |
22,4 % |
–17,3 % |
Celkem |
45,7 |
100,0 % |
45,6 |
100,0 % |
0,3 % |
*statistická remíza
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Vývoj trhu tabletů v 2022 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2022 |
Podíl 2022 |
Prodej 2021 |
Podíl 2021 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
61,8 |
38,0 % |
57,8 |
34,3 % |
7,0 % |
2. Samsung |
30,3 |
18,6 % |
30,6 |
18,2 % |
–0,8 % |
3. Amazon |
16,0 |
9,8 % |
16,1 |
9,6 % |
–0,7 % |
4. Lenovo |
11,6 |
7,1 % |
17,7 |
10,5 % |
–34,6 % |
5. Huawei |
9,1 |
5,6 % |
9,8 |
5,8 % |
–7,0 % |
ostatní |
34,0 |
20,9 % |
36,4 |
21,6 % |
–6,6 % |
Celkem |
162,8 |
100,0 % |
168,3 |
100,0 % |
-3,3 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 3 – Vývoj trhu chromebooků v 4Q22 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q22 |
Podíl 4Q22 |
Prodej 4Q21 |
Podíl 4Q21 |
Meziroč. změna |
1. HP |
1,0 |
28,5 % |
0,5 |
9,9 % |
116,7 % |
2. Acer |
0,7 |
19,9 % |
1,3 |
26,6 % |
–43,4 % |
3. Lenovo |
0,5 |
15,1 % |
0,7 |
15,1 % |
–24,6 % |
4. Dell |
0,5 |
13,4 % |
1,0 |
20,5 % |
–50,7 % |
5. Samsung |
0,3 |
9,3 % |
0,7 |
14,7 % |
–52,4 % |
ostatní |
0,5 |
14,0 % |
0,6 |
13,2 % |
–19,9 % |
Celkem |
3,6 |
100,0 % |
4,7 |
100,0 % |
-24,3 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 4 – Vývoj trhu chromebooků v 2022 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2022 |
Podíl 2022 |
Prodej 2021 |
Podíl 2021 |
Meziroč. změna |
1. Acer |
4,2 |
22,0 % |
6,4 |
17,3 % |
–33,8 % |
2. Dell |
4,1 |
21,3 % |
5,4 |
14,6 % |
–24,3 % |
3. Lenovo |
3,7 |
19,5 % |
8,2 |
22,3 % |
–54,4 % |
4. HP |
3,5 |
18,4 % |
10,2 |
27,8 % |
–65,6 % |
5. Asus |
1,3 |
6,8 % |
1,6 |
4,5 % |
–20,9 % |
ostatní |
2,3 |
12,0 % |
5,0 |
13,5 % |
–53,8 % |
Celkem |
19,2 |
100,0 % |
36,9 |
100,0 % |
-48,0 % |
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj trhu tabletů a chromebooků 4Q21–4Q22
Zdroj: IDC