V loňském roce patřilo smartphonům 41,6 % trhu mobilních telefonů. Největší poptávka po chytrých telefonech připadla na spotřebitele z rozvinutých zemí. V rozvíjejících se regionech je rozšíření smartphonů zatím nízké, nicméně tyto oblasti nabízejí do budoucna lepší ekonomické vyhlídky.
S rostoucí nabídkou chytrých telefonů, klesajícími cenami a budováním 4G sítí zájem o smartphony neopadne, uvádí IDC. Naopak jejich podíl v letošním roce dosáhne 50,1 % a poprvé v historii překoná tzv. feauture phone v počtu prodaných kusů.
Do roku 2017 vzroste počet prodaných mobilních telefonů na 1,5 miliardy, z toho smartphony budou tvořit 2/3 trhu.
Největším trhem smartphonů je Čína
Již nyní se Čína stala největším trhem pro chytré telefony a v dalších letech letech bude její pozice nadále posilovat. V Číně bodují především cenově dostupné telefony s operačním systémem Android, zatímco podíl iOS se zde bude v dalších letech snižovat.
Růst prodejů smartphonů v USA zůstane příštích letech pomalejší, oporou se stanou nové operační systém BlackBerry a Windows Phone.
Nejrychleji porostou prodeje v Indii a o více, než dvojnásobek se zvednou do roku 2017 také v Brazílii. Z důvodu značného rozšíření smartphonů a nepříznivých ekonomických podmínek v západní Evropě porostou prodeje ve Velké Británii ve srovnání s ostatními trhy mírně. V Japonsku se chytrých telefonů prodá v dalších letech o mnoho více než letos.
Odhad vývoje trhu smartphonů v letech 2013 až 2017 (v milionech kusů)
Výrobce |
Prodaných kusů |
Prodaných kusů |
Podíl 2013 |
Podíl 2017 |
2017/2013 |
Čína |
301,2 |
457,9 |
32,8 % |
30,2 % |
52 % |
USA |
137,5 |
183 |
15 % |
12,1 % |
33,1 % |
Indie |
27,8 |
155,6 |
3 % |
10,3 % |
459,7 % |
Brazílie |
28,9 |
66,3 |
3,1 % |
4,4 % |
129,4 % |
Velká Británie |
35,5 |
47,5 |
3,9 % |
3,1 % |
33,8 % |
Japonsko |
35,2 |
37,7 |
3,8 % |
2,5 % |
7,1 % |
Ostatní |
352,5 |
568,1 |
38,4 % |
37,5 % |
61,2 % |
Celkem |
918,6 |
1516,1 |
100 % |
100 % |
65 % |