IDC: Situace se nemění, tablety stagnují a chromebooky ztrácí

9. 8. 2022
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © olly - Fotolia.com
Dodávky tabletů se ve druhém kvartálu vyšplhaly těsně přes 40 milionů kusů, naopak chromebooků se dodalo pouhých 6 milionů.

Společnost IDC ve své aktuální analýze uvádí, že globální dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí 2022 vyrostly o takřka zanedbatelných 0,15 % na 40,5 milionu kusů. Zájem o chromebooky mezitím dál uvadá, dodávky ve sledovaném období se propadly o 51,4 % na 6 milionů kusů.

V případě tabletů jde o dobré zprávy, protože analytici předpovídali, že trh skončí v záporných číslech. Pozitivnímu vývoji ovšem pomohlo bezproblémové nasazování do vzdělávacích projektů i úspěšné prodejní akce v Číně a ve Spojených státech.

Nad očekávání si vedli i noví vendoři jako Xiaomi, Oppo, Vivo či Realme, díky čemuž segment tabletů s operačním systémem Android vykázal v meziročním srovnání mírný růst.

Trh tabletů si vedl lépe, než se očekávalo, a to navzdory inflačním tlakům, geopolitickým problémům a pokračujícím covidovým lockdownům v Číně,“ komentuje Anuroopa Natarajová z IDC.

Trh podle ní těží z pokračující poptávky po tabletech jako levnějších alternativách k počítačům a precizní práci silných hráčů na poli distribučních strategií pro vzdělávací projekty.

Není vše jen špatné

Jiná je situace na trhu chromebooků, kde analytici počítali s pokračujícím výrazným propadem. Dodavatelský řetězec se i nadále zbavuje zásob a zájem vzdělávacího sektoru se utlumil, i tak jsou ale dodávky nad předpandemickou úrovní.

Přestože dodávky chromebooků v posledních několika čtvrtletích klesaly, stále je tu příležitost související s lepším přijímáním operačního systému Chrome,“ vysvětluje Jitesh Ubrani z IDC.

Ubrani dodává, že kvůli výuce na dálku se školy snaží vybavit každého studenta počítačem. „To znamená, že i když dodávky počítačů v jiných kategoriích klesnou, chromebooky si svoje čísla udrží,“ uzavírá.

Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu tabletů v 2Q22 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 2Q22

Podíl 2Q22

Prodej 2Q21

Podíl 2Q21

Meziroč. změna

1. Apple

12,6

31,0 %

12,9

32,0 %

–2,89 %

2. Samsung

7,3

18,1 %

8,2

20,3 %

–10,63 %

3. Amazon

5,5

13,6 %

4,3

10,7 %

26,92 %

4. Lenovo

3,5

8,7 %

4,7

11,7 %

–25,67 %

5. Huawei

2,1

5,3 %

2,1

5,3 %

–0,16 %

ostatní

9,4

23,3 %

8,1

20,0 %

16,70 %

Celkem

40,5

100,0 %

40,4

100,0 %

0,15 %

Zdroj: IDC

bitcoin školení listopad 24

Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu chromebooků v 2Q22 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 2Q22

Podíl 2Q22

Prodej 2Q21

Podíl 2Q21

Meziroč. změna

1. Dell

1,5

25,5 %

1,8

14,7 %

–15,5 %

2. Acer

1,3

22,6 %

1,9

15,4 %

–28,9 %

3. Lenovo

1,2

19,4 %

2,5

20,4 %

–54,0 %

4. HP

0,9

15,6 %

4,3

35,2 %

–78,6 %

5. Samsung

0,4

6,2 %

0,9

7,0 %

–57,3 %

ostatní

0,6

10,8 %

0,9

7,2 %

–27,0 %

Celkem

6,0

100,0 %

12,3

100,0 %

-51,4 %

Zdroj: IDC

Čtěte dále

AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně
AT Computers je IDG Distributorem roku společnosti Lenovo
AT Computers je IDG Distributorem roku společnosti Lenovo
Arrow Electronics je AWS Rising Star Distributor Partner roku v regionu EMEA
Arrow Electronics je AWS Rising Star Distributor Partner roku v regionu EMEA
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci