Společnost IDC ve své aktuální analýze uvádí, že globální dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí 2022 vyrostly o takřka zanedbatelných 0,15 % na 40,5 milionu kusů. Zájem o chromebooky mezitím dál uvadá, dodávky ve sledovaném období se propadly o 51,4 % na 6 milionů kusů.
V případě tabletů jde o dobré zprávy, protože analytici předpovídali, že trh skončí v záporných číslech. Pozitivnímu vývoji ovšem pomohlo bezproblémové nasazování do vzdělávacích projektů i úspěšné prodejní akce v Číně a ve Spojených státech.
Nad očekávání si vedli i noví vendoři jako Xiaomi, Oppo, Vivo či Realme, díky čemuž segment tabletů s operačním systémem Android vykázal v meziročním srovnání mírný růst.
„Trh tabletů si vedl lépe, než se očekávalo, a to navzdory inflačním tlakům, geopolitickým problémům a pokračujícím covidovým lockdownům v Číně,“ komentuje Anuroopa Natarajová z IDC.
Trh podle ní těží z pokračující poptávky po tabletech jako levnějších alternativách k počítačům a precizní práci silných hráčů na poli distribučních strategií pro vzdělávací projekty.
Není vše jen špatné
Jiná je situace na trhu chromebooků, kde analytici počítali s pokračujícím výrazným propadem. Dodavatelský řetězec se i nadále zbavuje zásob a zájem vzdělávacího sektoru se utlumil, i tak jsou ale dodávky nad předpandemickou úrovní.
„Přestože dodávky chromebooků v posledních několika čtvrtletích klesaly, stále je tu příležitost související s lepším přijímáním operačního systému Chrome,“ vysvětluje Jitesh Ubrani z IDC.
Ubrani dodává, že kvůli výuce na dálku se školy snaží vybavit každého studenta počítačem. „To znamená, že i když dodávky počítačů v jiných kategoriích klesnou, chromebooky si svoje čísla udrží,“ uzavírá.
Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu tabletů v 2Q22 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q22 |
Podíl 2Q22 |
Prodej 2Q21 |
Podíl 2Q21 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
12,6 |
31,0 % |
12,9 |
32,0 % |
–2,89 % |
2. Samsung |
7,3 |
18,1 % |
8,2 |
20,3 % |
–10,63 % |
3. Amazon |
5,5 |
13,6 % |
4,3 |
10,7 % |
26,92 % |
4. Lenovo |
3,5 |
8,7 % |
4,7 |
11,7 % |
–25,67 % |
5. Huawei |
2,1 |
5,3 % |
2,1 |
5,3 % |
–0,16 % |
ostatní |
9,4 |
23,3 % |
8,1 |
20,0 % |
16,70 % |
Celkem |
40,5 |
100,0 % |
40,4 |
100,0 % |
0,15 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu chromebooků v 2Q22 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q22 |
Podíl 2Q22 |
Prodej 2Q21 |
Podíl 2Q21 |
Meziroč. změna |
1. Dell |
1,5 |
25,5 % |
1,8 |
14,7 % |
–15,5 % |
2. Acer |
1,3 |
22,6 % |
1,9 |
15,4 % |
–28,9 % |
3. Lenovo |
1,2 |
19,4 % |
2,5 |
20,4 % |
–54,0 % |
4. HP |
0,9 |
15,6 % |
4,3 |
35,2 % |
–78,6 % |
5. Samsung |
0,4 |
6,2 % |
0,9 |
7,0 % |
–57,3 % |
ostatní |
0,6 |
10,8 % |
0,9 |
7,2 % |
–27,0 % |
Celkem |
6,0 |
100,0 % |
12,3 |
100,0 % |
-51,4 % |
Zdroj: IDC