Společnost IDC ve své předběžné zprávě informuje, že globální dodávky tabletů ve třetím kvartálu meziročně vyskočily o 20,4 % na 39,6 milionu kusů. Je ale třeba mít na paměti, že dochází ke srovnávání s mimořádně neutěšeným rokem 2023.
I tak na straně nabídky roste optimismus. V posledních čtvrtletích proběhla hrstka obnovovacích cyklů a v rámci příprav na velké propagační akce a předvánoční sezónu se kanály snažily doplnit zásoby.
Nikoho nepřekvapí, že do trhu s tablety se stále více začleňuje umělá inteligence, ale mimo Windows Copilot+ v tabletech Surface jde spíš o rané výkřiky. Bez ohledu na to tyto inovace přinášejí na trh s tablety vlnu tolik potřebného optimismu, vzbuzují zájem spotřebitelů a potenciálně mohou zajistit i vyšší prodejní ceny.
„Nedávné inovace v oblasti umělé inteligence začaly přitahovat spotřebitele, kteří jsou ochotni za tablet utratit vyšší částku,“ říká Anuroopa Natarajová z IDC. „S rostoucím počtem funkcí a aplikací AI bude stále více spotřebitelů dávat při svém dalším nákupu přednost těmto pokročilým funkcím.“
Velký návrat Amazonu
Co se jednotlivých výrobců týče, analytici zjistili, že jednička na trhu Apple v třetím čtvrtletí dodala 12,6 milionu kusů tabletů, což představuje mírné meziroční zlepšení o 1,4 %. Nově uvedené iPady Pro kvůli příliš vysoké cenovce zaostaly za očekáváním.
Výtečný kvartál má za sebou druhý Samsung, jenž vyrostl o 18,3 % na 7,1 milionu dodaných kusů. Vendor na podzim uvedl další prémiové tablety Galaxy Tab S10 Ultra a Galaxy Tab S10+ s funkcemi umělé inteligence, prodeje ale táhly low-endové modely Galaxy A9.
Do nejsilnější pětice a hned na bronzovou příčku se vyhoupl Amazon, jenž ve sledovaném období vystřelil o 111,3 % na 4,6 milionu kusů a zvýšil svůj tržní podíl o šest procentních bodů. Úctyhodným tržbám napomohly akce Prime Day a slevy na většinu modelů.
Čtvrté místo i nadále patří Huawei, které zaznamenalo solidní meziroční růst o 44,1 % na 3,2 milionu kusů. Výrobce od července do září uvedl na spotřebitelský i komerční trh několik nových produktů, daří se cenově konkurenceschopnému modelu MatePad SE 11.
Na pátou příčku sklouzlo Lenovo, i tak jeho dodávky meziročně stouply o 14,7 % na 3 miliony kusů. Lenovo ovšem může těšit tak, že roste ve všech regionech, nejvíce pak v Číně a západní Evropě. Daří se mu také na komerčním trhu.
Tabulka – Globální trh tabletů v 3Q24 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q24 |
Podíl 3Q24 |
Prodej 3Q23 |
Podíl 3Q23 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
12,6 |
31,7 % |
12,4 |
37,7 % |
1,4 % |
2. Samsung |
7,1 |
17,9 % |
6,0 |
18,2 % |
18,3 % |
3. Amazon |
4,6 |
11,6 % |
2,2 |
6,6 % |
111,3 % |
4. Huawei |
3,3 |
8,2 % |
2,3 |
6,9 % |
44,1 % |
5. Lenovo |
3,0 |
7,6 % |
2,6 |
8,0 % |
14,7 % |
ostatní |
9,1 |
22,9 % |
7,4 |
22,6 % |
21,8 % |
Celkem |
39,6 |
100,0 % |
32,9 |
100,0 % |
20,4 % |
Zdroj: IDC