Společnost IDC ve své aktuální zprávě uvádí, že celosvětový trh chytrých telefonů ve třetím čtvrtletí 2020 klesl o pouhých 1,3 % na 353,6 milionu kusů. V mezikvartálním srovnání se jedná o výrazné zlepšení – v předchozím čtvrtletí se totiž propadl o rekordních 16 %.
Nad očekávání příznivému vývoji nahrává především rychlejší oživení na některých klíčových rozvíjejících se trzích. Prodeje chytrých telefonů ve sledovaném období silně rostly v Indii, Brazílii i Rusku.
„Růst na těchto trzích podpořila zejména řada mimořádných akcí a slev,“ objasňuje Nabila Popalová z IDC. „Sílící poptávka po cenově dostupných zařízeních pak zintenzivňuje konkurenční boj a zvyšuje tlak na snižování cen.“
Výrobci chtějí prodávat 5G, spotřebitelé ho (zatím) nechtějí
Jenže situace není příznivá všude. Větší a rozvinutější trhy, jako je Čína, západní Evropa a Severní Amerika, ve třetím kvartálu 2020 naopak zaznamenaly největší pokles. Analytici nicméně odhadují, že spolu s větší dostupností zařízení s podporou 5G by se situace měla zlepšovat.
„Přestože čísla z některých trhů nevypadají pěkně, na trhu chytrých telefonů jsme zaznamenali velké zlepšení, a to jak z hlediska dodavatelského řetězce, tak poptávky spotřebitelů,“ neztrácí optimismus Ryan Reith z IDC.
Výrobci podle něj své propagační a marketingové akce soustředí zejména na telefony s 5G. „Spotřebitelská poptávka po 5G nicméně i tak zůstává přinejlepším minimální, což jen zvyšuje tlak na marže výrobců a prodejního kanálu,“ dodává.
Indický úspěch Xiaomi
Uplynulý kvartál udělal radost zejména Samsungu, jenž se díky 2,9% růstu prodejů a úspěchu v Indii vrátil na pomyslný trůn výrobců. Naopak Huawei, šampion druhého čtvrtletí 2020, vykázal 22% propad a klesl na druhou příčku.
Obzvlášť vydařené tři měsíce za sebou má třetí Xiaomi, které v žebříčku přeskočilo Apple. Čínskému výrobci se dařilo zejména v Indii a Číně. Apple se po 10,6% poklesů prodejů poprvé musel smířit s až čtvrtou příčkou.
Tabulka – Výsledky trhu chytrých telefonů (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q20 |
Podíl 3Q20 |
Prodej 3Q19 |
Podíl 3Q19 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
80,4 |
22,7 % |
78,2 |
21,8 % |
2,9 % |
2. Huawei |
51,9 |
14,7 % |
66,6 |
18,6 % |
-22,0 % |
3. Xiaomi |
46,5 |
13,1 % |
32,7 |
9,1 % |
42,0 % |
4. Apple |
41,6 |
11,8 % |
46,6 |
13,0 % |
-10,6 % |
5. Vivo |
31,5 |
8,9 % |
30,2 |
8,4 % |
4,2 % |
ostatní |
101,7 |
28,8 % |
104,2 |
29,1 % |
-2,4 % |
Celkem |
353,6 |
100,0 % |
358,5 |
100,0 % |
-1,3 % |
Zdroj: IDC
Graf – Největší výrobci podle podílu na trhu
Zdroj: IDC