Společnost IDC informuje o dalším bídném výsledku na poli chytrých telefonů. Celosvětový trh totiž ve druhém čtvrtletí 2023 meziročně oslabil o 7,8 % na 265,3 milionu kusů.
Trh se nadále potýká s nízkou poptávkou, inflací, makroekonomickou nejistotou a nadměrnými zásobami. O něco pozitivnější zprávou podle analytiků je, že sice jde o osmé po sobě jdoucí záporné čtvrtletí, tempo poklesu však ve srovnání s předchozími kvartály zpomaluje.
„Dobrou zprávou je, že stav zásob se zlepšuje a poslední informace na trhu naznačují, že do třetího čtvrtletí by se měly nadbytečné zásoby hotových zařízení a komponentů vyřešit,“ nastiňuje Nabila Popalová z IDC.
IDC proto očekává, že trh se do roku 2024 vrátí k růstu. „S tím, jak se trh opět rozjíždí, se otevírá příležitost pro vendory ukořistit tržní podíl. IDC očekává, že v žebříčku výrobců dojde na spodních příčkách ke změnám,“ upřesňuje Popalová s odkazem na nováčka v top 5, společnost Transsion.
EMEA s nejnižším poklesem
Analytická společnost dále zjistila, že čínský trh, který se posledních pět čtvrtletí dramaticky propadal, ve sledovaném období oslabil jen o 2,1 %. To je sice lepší výsledek než v minulých čtvrtletích, horší podle IDC ale je, že spotřebitelská nálada i výdaje zůstávají na nízké úrovni.
V ostatních velkých regionech, včetně Asie/Tichomoří (kromě Japonska a Číny), Spojených států a EMEA, došlo ve druhém kvartálu rovněž k poklesu dodávek o 5,9 %, 19,1 %, resp. 3,1 %.
„Přestože první polovina roku přinesla trhu řadu problémů, věříme, že ve druhé polovině roku nás čeká ještě spousta příležitostí,“ neztrácí optimismus Anthony Scarsella z IDC s tím, že zajímavým segmentem pro spotřebitele jsou skládací telefony.
„Navíc očekáváme, že trh se skládacími telefony vzroste v roce 2023 o téměř 50 %, zatímco celkový trh zůstane na nižší úrovni,“ dodává Scarsella.
Tabulka – Předběžné výsledky prodeje chytrých telefonů v 2Q23 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q23 |
Podíl 2Q23 |
Prodej 2Q22 |
Podíl 2Q22 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
53,5 |
20,2 % |
63,1 |
21,9 % |
–15,2 % |
2. Apple |
42,5 |
16,0 % |
45,4 |
15,8 % |
–6,3 % |
3. Xiaomi |
33,2 |
12,5 % |
39,5 |
13,8 % |
–16,0 % |
4. Oppo* |
25,4 |
9,6 % |
274 |
9,5 % |
–7,6 % |
4. Transsion* |
25,3 |
9,5 % |
18,8 |
6,5 % |
34,1 % |
ostatní |
85,4 |
32,2 % |
93,3 |
32,4 % |
–8,4 % |
Celkem |
265,3 |
100,0 % |
287,6 |
100,0 % |
-7,8 % |
* statistická shoda
Zdroj: IDC