Pád globálního trhu tabletů se podle analytiků z IDC nezastavil ani v posledním kvartálu roku 2016. Z výsledků je jasné, že pod stromečkem nacházeli spotřebitelé jiné druhy zařízení – počet prodaných jednotek se meziročně snížil o 20 % na 52,9 %.
Výsledky za celý rok nebyly o mnoho lepší – 174,8 milionu prodaných jednotek představovalo 15,6% pokles oproti roku 2015. Globální trh tabletů nepřetržitě klesá již více než dva roky a klasickému tabletu bez klávesnice podle IDC definitivně odzvonilo.
Naději pro tablety vidí IDC v novějším hybridním typu zařízení – tzv. 2v1, kde jsou všechny komponenty sice umístěny pod displejem, ale zařízení disponuje oddělitelnou hardwarovou klávesnicí. Jenže výrobci o těchto zařízeních podle analytiků hodně hovoří, ale málo konají.
Jedinými výraznými hráči v tomto specifickém segmentu jsou proto podle IDC stále pouze Apple a Microsoft a předpokládaný růst prodeje v současnosti pokulhává za očekáváním. Oživení a vstup dalších výrobců na tento trh nyní IDC očekává až ve druhém pololetí letošního roku.
Amazon tablety příliš nezajímají, přesto je třetí
Podíl těchto hybridních zařízení je navíc stále velmi malý. IDC to ilustruje na příkladu Applu, který za každý hybridní iPad Pro prodá deset klasických iPadů bez klávesnice. Lídr trhu vykázal ve čtvrtém kvartálu pokles prodeje o 18,8 %.
Jen o něco lépe se dařilo druhému Samsungu, který zaznamenal 11,4 % pokles výsledků, přesto si však polepšil, co se tržního podílu týče. Ve čtvrtém kvartálu držel lehce přes 15 % trhu. Stačilo mu k tomu prodat 8 milionů zařízení.
Nejlépe dopadl Amazon, který obsadil třetí místo díky svým levným tabletům Fire. Amazon prodal jen o 0,6 % zařízení méně než ve vánoční sezóně roku 2015. Nutno dodat, že jeho pozice je vcelku unikátní – tablety nejsou pro Amazon cílem, nýbrž komoditním prostředkem pro prodej služeb. To, že takto nastavená společnost získá téměř 10% tržní podíl, rovněž o něčem vypovídá.
Čtvrté a páté místo pak obsadily společnosti Lenovo a Huawei, které navzdory nepříznivý tržním podmínkám prodaly o 14,8 %, resp. 43,5 % více tabletů než o rok dříve. Zejména u Huawei se opět projevila pozoruhodná imunita vůči globálnímu vývoji, kterou projevuje nejen v tomto segmentu.
Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu tabletů za čtvrtý kvartál 2016 (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 4Q16 |
Podíl 4Q16 |
Prodej 4Q15 |
Podíl 4Q15 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
13,1 |
24,7 % |
16,1 |
24,3 % |
-18,8 % |
2. Samsung |
8,0 |
15,1 % |
9,0 |
13,6 % |
-11,4 % |
3. Amazon |
5,2 |
9,7 % |
5,2 |
7,8 % |
-0,6 % |
4. Lenovo |
3,7 |
7,0 % |
3,2 |
4,9 % |
14,8 % |
5. Huawei |
3,2 |
6,0 % |
2,2 |
3,4 % |
43,5 % |
ostatní |
19,8 |
37,4 % |
30,5 |
46,0 % |
-35,1 % |
Celkem |
52,9 |
100,0 % |
66,2 |
100,0 % |
-20,1 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu tabletů za celý rok 2016 (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 2016 |
Podíl 2016 |
Prodej 2016 |
Podíl 2016 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
42,6 |
24,4 % |
49,6 |
23,9 % |
-14,2 % |
2. Samsung |
26,6 |
15,2 % |
33,4 |
16,1 % |
-20,5 % |
3. Amazon |
12,1 |
6,9 % |
6,1 |
2,9 % |
98,8 % |
4. Lenovo |
11,1 |
6,3 % |
11,2 |
5,4 % |
-1,2 % |
5. Huawei |
9,7 |
5,6 % |
6,5 |
3,1 % |
49,9 % |
ostatní |
72,7 |
41,6 % |
100,3 |
48,4 % |
-27,5 % |
Celkem |
174,8 |
100,0 % |
207,2 |
100,0 % |
-15,6 % |
Zdroj: IDC
Graf – Kvartální vývoj tržních podílů největších výrobců tabletů
Zdroj: IDC