Za 2. čtvrtletí se v regionu Evropy, Blízkého východu a Afrika (EMEA) prodalo 17,2 milionu kusů, což je meziročně o 21,6 % méně. Trh podle analytiků IDC klesal vlivem nepříznivých kurzových změn, které vedly ke zvýšení cen a slabší poptávce.
Pokles vypadá meziročně hůře i kvůli silnému prvnímu pololetí 2014, kdy se ještě projevil efekt obměny Windows XP. K nižším dodávkám přispěly podle IDC i vysoké skladové zásoby, které se budou vyprodávat před uvedením Windows 10.
„Druhé čtvrtletí bylo podle předpokladu přechodným obdobím mezi velmi populární promoakcí Microsoft Bing, která podpořila v posledních čtyřech kvartálech prodeje, a nadcházejícím uvedením Windows 10 koncem července,“ uvedla Chrystelle Labesqueová, associate director, IDC EMEA Personal Computing.
Dvouciferné propady se dotkly spotřebního i firemního segmentu. Komerční segment klesal o 18,9 % (obnova XP již proběhla) a spotřební až o 24 % hlavně kvůli zásobám Windows with Bing. Kvůli vysokým zásobám výrobci tolik nezaváželi sklady distributorů, což se promítlo do výsledků.
Prodeje přenosných počítačů klesaly napříč regionem EMEA o 18,5 %, desktopy pak o 26,4 %.
Střední a východní Evropa se propadla o čtvrtinu
Region střední a východní Evropy podobně jako oblast Blízkého východu a Afriky meziročně klesl o 24,3 % (resp. 25,7 % MEA). Západoevropský trh se snížil o 19,3 %.
Segment stolních počítačů ve střední a východní Evropě klesal výrazněji než přenosné počítače. Na poklesu prodeje desktopů se nejvíce podílí končící „XP-efekt“, notebooky zase brzdí vysoké skladové zásoby Windows with Bing.
Český trh si podobně jako polský vedl lépe díky projektům ve státní správě a poměrně dobré poptávce spotřebitelů.
Top 3 potvrzují své pozice
Konsolidace trhu potvrzuje pozice tří předních hráčů, uvádí IDC. Lépe se vedlo výrobcům, kteří v předchozích čtvrtletích prodalo méně notebooků s Win with Bing.
První HP si vedlo dobře především v regionu CEE. Celkové výsledky však negativně ovlivnily předchozí prodeje modelů s Bingem, což vyústilo v pokles prodaných kusů o 17,2 %.
Lenovo opět překonávalo konkurenci a získávalo tržní podíl. Udrželo si druhou příčku i přes pokles prodejů o 14,7 %. Důvodem poklesu jsou především vysoké skladové zásoby.
Na třetí příčce stojí Dell, který v regionu EMEA dosáhl slušných prodejů, především v komerčním sektoru. Svůj podíl však zvýšil i ve spotřebním segmentu.
Na čtvrtou pozici se dostal Asus, který ale klesal podobně jako trh, o více než pětinu. Nejhůře z první pětky dopadl Acer, jehož prodeje se propadly o 42 %.
IDC uvádí, že dvouciferného růstu dosáhl za minulý kvartál Apple, který nabral tržní podíl, i když se nedostal do první pětky.
Tab.: Prodeje PC v regionu EMEA za 2. čtvrtletí 2015 (tis. kusů)
Výrobce |
Dodávky v kusech Q2-14 |
Dodávky v kusech Q2-15 |
Podíl Q2-14 |
Podíl Q2-15 |
Meziroční změny Q2-15/Q2-14 |
HP |
4 735 |
3 921 |
21,6 % |
22,8 % |
-17,2 % |
Lenovo |
3 947 |
3 366 |
18,0 % |
19,6 % |
-14,7 % |
Dell |
2 277 |
2 011 |
10,4 % |
11,7 % |
-11,7 % |
Asus |
2 057 |
1 624 |
9,4 % |
9,4 % |
-21,1 % |
Acer |
2 534 |
1 464 |
11,5 % |
8,5 % |
-42,2 % |
Ostatní |
6 388 |
4 822 |
29,1 % |
28,0 % |
-24,5 % |
Celkem |
21 938 |
17 207 |
100,0 % |
100,0 % |
-21,6 % |
Zdroj: IDC EMEA Quarterly PC Tracker, předběžné výsledky