Podle pravidelné zprávy společnosti IDC došlo na trhu tabletů a zařízení 2 v 1 v regionu střední a východní Evropy (CEE) během prvního čtvrtletí k 20% propadu prodeje.
Celkem se zde prodalo 2,7 milionu jednotek. IDC to přičítá negativní situaci v Rusku a na Ukrajině, silnému dolaru, ale také vyspělosti trhu a jeho nasycení.
„Trh se sice blíží k nasycení, ale pořád zde zůstávají segmenty, které mají potenciál růst – jde o zařízení s oddělitelnou klávesnicí, podporou mobilních sítí čtvrté generace nebo zvýšenou kapacitou úložiště a baterie,“ uvedl analytik IDC Jiří Teršel.
Prodej tabletů podporujících mobilní sítě podle IDC dosahuje lepších výsledků než trh jako celek. Kromě toho, že představují zdroj příjmů pro výrobce a operátory, zároveň posouvají celý segment do pozice skutečně mobilních řešení, spíše než zařízení, která uživatel nechá doma.
Lenovo roste, propad nepropad
Lídrem trhu tabletů v regionu se v prvním kvartálu opět stal Samsung, který zde prodal 640 tisíc zařízení a jeho tržní podíl meziročně posílil o 2,2 procentního bodu na 20,8 %. Výsledky Samsungu poklesly „jen“ o 10,8 %.
Lenovo jako jediné z pětice největších výrobců dokázalo meziročně růst. Společnost v regionu CEE prodala 359 tisíc zařízení, o 20,9 % více než před rokem, čímž se vyhoupla na druhé místo před Apple. Tomu se naopak dařilo nejhůře z první pětici a jeho výsledky se meziročně propadly o bezmála 63 %.
Jen o tři tisíce prodaných zařízení za Applem skončil Asus, jehož výsledky se však rovněž propadly o více než polovinu, konkrétně o 57 %. Velmi podobně se nedařilo pátému Prestigiu, jehož výsledky se kvůli tomu propadly pod hranici 100 tisíc prodaných jednotek.
IDC dodává, že řada výrobců, zejména těch menších, se bude koncem roku potýkat s nedostatkem příjmů. Na vině bude podle analytiků zejména rostoucí konkurence v oblasti levných zařízení. Tito výrobci se podle IDC budou muset rozhodnout: buď konsolidovat, nebo opustit trh.
Tabulka – Výsledky největších výrobců tabletů v regionu CEE (tisíce jednotek)
Výrobce |
Prodej za 1Q15 |
Podíl v 1Q15 |
Prodej za 1Q14 |
Podíl v 1Q14 |
Meziroční změna |
1. Samsung |
570 |
20,8 % |
639 |
18,6 % |
-10,8 % |
2. Lenovo |
359 |
13,1 % |
297 |
8,6 % |
20,9 % |
3. Apple |
158 |
5,7 % |
425 |
12,3 % |
-62,9 % |
4. Asus |
155 |
5,7 % |
360 |
10,4 % |
-57,0 % |
5. Prestigio |
81 |
3,0 % |
192 |
5,6 % |
-57,9 % |
ostatní |
1 421 |
51,8 % |
1 529 |
44,4 % |
-7,1 % |
Celkem |
2 774 |
100,00 % |
3 442 |
100,00 % |
-20,29 % |
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj tržních podílů největších výrobců tabletů regionu CEE
Zdroj: IDC