První kvartál letošního roku přinesl 14,7% pokles prodeje tabletů na globálním trhu. Celkem se na světě prodalo 39,6 milionu těchto zařízení, přičemž společnost IDC do tohoto počtu zahrnuje jak klasické tablety, tak hybridní modely s oddělitelnou hardwarovou klávesnicí. Pokles analytici vysvětlují nezájmem zákaznické základny.
Klasické tablety představovaly 87,6 % všech prodaných kusů a právě ony představovaly příčinu propadu trhu. Podle IDC se modely bez klávesnice staly synonymem pro levná zařízení, což sice může vyhovovat některým výrobcům (například Amazonu, jak uvidíme níže), ale rozhodně ne celému trhu. Modely s klávesnicí naopak vykázaly trojciferný růst a během prvního kvartálu se jich prodalo již 4,9 milionu.
„Vzhledem ke klesajícím prodejům PC se tablety s klávesnicí stávají lákavou alternativou pro podniky i spotřebitele, kteří chtějí nahradit své stárnoucí počítače. Nedávný vstup Applu do tohoto segmentu mu přinesl úctyhodný náskok,“ uvedl analytik IDC Jitesh Ubrani, ale jedním dechem dodal:
„Dlouhodobý úspěch však může být obtížný, neboť vyšší ceny zařízení mohou odradit spotřebitele a iOS musí teprve prokázat, že je vhodným operačním systémem pro podniky. To nechává spoustu prostoru pro Microsoft a jeho hardwarové partnery.“
Invaze výrobců telefonů
V prvním kvartálu se na trhu objevily hybridní modely od tradičních mobilních výrobců, jako jsou Samsung nebo Huawei. IDC k tomu uvádí, že jejich zařízení střední cenové kategorie možná nenajdou tolik kupců kolik by si tito výrobci přáli.
Uživatelé, kteří chtějí výkon, pravděpodobně sáhnou po zařízení typu Microsoft Surface, zatímco šetrnější spotřebitelé si vyberou model od levnějšího výrobců. To však neznamená, že by tito nováčci na trhu byli neškodní. Jejich důvěrná znalost mobilního trhu a zkušenost a prodejem velkých objemů telefonů mohou představovat hrozbu pro tradiční výrobce PC.
„Je pravděpodobné, že tito výrobci chytrých telefonů využijí trhu hybridních tabletů k tomu, aby vytvořili nové druhy uživatelské zkušenosti pro zákazníky, kteří používají jak jejich tablety, tak jejich telefony,“ uvedl vedoucí výzkumu IDC Jean Philippe Bouchard.
Amazon rostl o více než 5000 %
Žebříčku výrobců tabletů s velkým náskokem vévodí Apple, který se jako jediný dokázal dostat nad hranici 10 milionů prodaných kusů. Jeho výsledky se však meziročně snížily o bezmála 19 %. Ještě hůře pak dopadl druhý Samsung, který se musel smířit se 28,1% propadem.
Na třetím místě se umístil Amazon, který naopak dosáhl vskutku nevídaného meziročního nárůstu o 5421,7 % díky nabídce velmi levných tabletů Fire. V případě Amazonu je však hardware pouze prostředkem, jak rozšířit ekosystém prodávající digitální obsah.
Těsně čtvrté skončilo Lenovo, jehož výsledky se snížily o něco méně než celkový trh. První pětici pak uzavírá nováček Huawei, které si naopak meziročně polepšilo o 82,2 %. Souhrnné výsledky všech ostatních výrobců se ztenčily meziročně o 22 %.
Tabulka – Přehled globálního trhu tabletů (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 1Q16 |
Podíl 1Q16 |
Prodej 1Q15 |
Podíl 1Q15 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
10,3 |
25,9 % |
12,6 |
27,2 % |
-18,8 % |
2. Samsung |
6,0 |
15,2 % |
8,3 |
18,0 % |
-28,1 % |
3. Amazon |
2,2 |
5,7 % |
0,0 |
0,1 % |
5421,7 % |
4. Lenovo |
2,2 |
5,5 % |
2,5 |
5,4 % |
-13,8 % |
5. Huawei |
2,1 |
5,2 % |
1,1 |
2,4 % |
82,2 % |
ostatní |
16,9 |
42,6 % |
21,8 |
46,9 % |
-22,5 % |
Celkem |
39,6 |
100,0 % |
46,4 |
100,0 % |
-14,7 % |
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj tržních podílů největších výrobců
Zdroj: IDC