IDC: Prodej souprav pro virtuální a rozšířenou realitu se v prvním čtvrtletí propadl o 30 %

26. 6. 2018
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © michaelheim - Fotolia.com
Analytici z IDC ještě na jaře očekávali, že globální prodej headsetů pro VR/AR vyroste v roce 2018 bezmála o polovinu. Po studené sprše z prvního kvartálu se však odhad snížil na 6 %.

Globální prodej headsetů pro virtuální (VR) a rozšířenou (AR) realitu se v prvním kvartálu 2018 propadl o 30,5 % na 1,2 milionu kusů, ale neděste se. Hlavní příčinou je podle společnosti IDC ukončení prodeje bezdisplejových souprav v balíčku s chytrými telefony.

Výrobci v průběhu roku 2017 s oblibou přibalovali tyto headsety k prémiovým modelům chytrých telefonů, které se po zasunutí do brýlí proměnily v displej. S příchodem nového roku však většina vendorů od této strategie upustila, což vedlo k tak silnému poklesu.

Hlavní hodnota trhu VR/AR se sice nachází jinde, ale čísla z prvního kvartálu jsou přesto dobrou ilustrací toho, že se stále jedná o mladý trh, který je náchylný k výkyvům. Z prognózy na další roky pak vyplývá, že potenciál obou technologií stále ještě dříme.

Očekávaný masivní růst přijde až se zpožděním

Analytici očekávají, že se za celý rok 2018 celosvětově prodá 8,9 milionu headsetů, což by představovalo 6% nárůst oproti roku 2017. Většinu z nich (42,5 %) mají tvořit periferní soupravy pro VR s vlastním displejem, ale bez výpočetních komponentů.

Do roku 2022 má pak objem trhu postupně vyrůst na 65,9 milionu kusů, přičemž největším segmentem mají být soběstačné soupravy pro VR (33 %) následované soběstačnými soupravami pro AR (21 %). Jinými slovy, technologický pokrok bude značný.

Trh se však podle IDC přesto bude potýkat s několika překážkami, než zcela rozvine svůj potenciál. Pořizovací cena technologií sice bude klesat, ale bez dostatku kvalitního obsahu – jinak řečeno bez dostatku vývojářů příslušného softwaru – o něj nebude nikdo mít zájem.

Na závěr je nutno dodat, že herní nadšenci, kteří se stali průkopníky těchto technologií, ani širší oblast zábavního průmyslu, nemohou táhnout růst donekonečna. VR a AR bezesporu míří do komerční sféry, ale zůstává otázkou, kdy tam dorazí v plné síle.

Tabulka – Prognóza rozdělení trhu podle typů headsetů

Technologie

Typ headsetu

2018

2022

Rozšířená realita

bezdisplejový

5,0 %

1,0 %

 

soběstačný

2,2 %

21,1 %

 

periferní

1,0 %

18,4 %

Virtuální realita

bezdsplejový

34,5 %

4,6 %

 

soběstačný

14,8 %

33,0 %

 

periferní

42,5 %

21,8 %

Celkem

 

100,0 %

100,0 %

Zdroj: IDC

Graf – Prognóza vývoje trhu a poměru mezi VR a AR

bitcoin_skoleni

IDC VR/AR 2018-2022

Zdroj: IDC

Čtěte dále

ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci