IDC: Prodej PC v regionu EMEA vyrostl během 3. kvartálu o 10,4 %

21. 10. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © Yuri Arcurs - Fotolia.com
O pozitivní vývoj se postarala především západní Evropa. I středoevropské trhy však rostly dvouciferným tempem. Mezi výrobci dýchá Lenovo na záda lídrovi trhu HP.

Podle údajů společnosti IDC zažil trh PC v regionu EMEA příznivé třetí čtvrtletí. Ve srovnání se třetím kvartálem roku 2013 zde prodej PC vyrostl o 10,4 % na 23,7 milionu jednotek. Tomuto vývoji region vděčí především oblasti západní Evropy, kde prodej PC vyrostl o 22,7 %. Oblast CEE poklesla o 9 % a MEA mírně vyrostla o 2,1 %.

Zájem spotřebitelů výrazně pomohl růstu segmentu přenosných PC, který dosáhl 13,5 %. Pomohly cenově atraktivní notebooky se systémem Windows 8.1 with Bing a blížící se vánoční sezóna. Mírně však vyrostl i segment notebooků, a to o 5,2%.

Celkově region rostl již druhý kvartál v řadě, za čímž IDC vidí zlom v dosavadním negativním trendu, jehož jsme byli svědky v průběhu roku 2013.

Návrat [k růstu] je očividný a obnovený zájem spotřebitelů o přenosná PC je povzbuzující. Přestože stále přetrvávají rozdíly mezi západní Evropou a zbytkem regionu, vzhledem k jasným politickým a ekonomickým faktorům, bylo možné sledovat společné katalyzátory růstu nepříč regionem, zejména ve spotřebitelské oblasti,“ uvedla Chrystelle Labesqueová, ředitelka výzkumu IDC EMEA pro oblast PC.

Celkové skladové zásoby v dodavatelském řetězci jsou vysoké, ale v kontextu silného prodeje v období návratu do školy, jsou prodejci sebevědomější ohledně vánoční sezóny. V západní Evropě přispěly k růstu trhu i nákupy nových zařízení v podnicích,“ dodala.

CEE padá, ale ne kvůli nám

V kontextu celkového růstu trhu nevypadá 9% pokles v oblasti střední a východní Evropy příliš povzbudivě. IDC však upozorňuje na diametrální rozdíl mezi střední (země V4, Pobaltí a Balkán) a východní (Rusko a SNS) částí této oblasti.

Východní část je postižena ukrajinskou krizí a sankcemi vůči Rusku, což mimo jiné zastavilo veřejné tendry a zchladilo chuť firem investovat do nových zařízení. I z těchto důvodů východoevropský trh klesal dvouciferným tempem.

Středoevropská oblast vypráví zcela jiný přiběh, v zásadě velmi podobný tomu západoevropskému. IDC zde hlásí dvouciferný růst trhu PC, a to díky jak spotřebitelské, tak komerční sféře. O růst se zasloužily dokončené projekty i nástup levných zařízení.

HP stále v čele, ale Lenovo dotahuje

Lídrem regionu zůstává HP, které si díky téměř 17% růstu udrželo více než 20% tržní podíl. Mělo by se však bát druhého Lenova, které si díky 43,7% růstu prodeje polepšilo a stáhlo náskok HP ze šesti procentních bodů na necelé tři.

Výrazně si polepšil i třetí Acer, který díky 37,3% růstu nově drží dvouciferný podíl. Pětici největších výrobců, doplňují čtvrtý Dell a pátý Asus.

Tabulka 1 – Srovnání největších výrobců PC v regionu EMEA (tisíce jednotek)

Výrobce

Prodej v 3Q13

Prodej v 3Q14

Podíl v 3Q13

Podíl v 3Q14

Meziroční změna

1. HP

4 500

5 254

20,9 %

22,1 %

16,8 %

2. Lenovo

3 208

4 609

14,9 %

19,4 %

43,7 %

3. Acer

2 079

2 854

9,7 %

12,0 %

37,3 %

4. Dell

2 008

2 138

9,3 %

9,0 %

6,4 %

5. Asus

1 719

2 017

8,0 %

8,5 %

17,4 %

ostatní

7 996

6 866

37,1 %

28.9 %

-14,1 %

Celkem

21 510

23 739

100,0 %

100,0 %

10,4 %

Zdroj: IDC

ICTS24

Graf – Srovnání tržních podílů největších výrobců

 

Zdroj: IDC

Čtěte dále

AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících