Podle nejnovější zprávy společnosti IDC se ve čtvrtém kvartálu 2015 prodalo v regionu EMEA (Evropa, Blízký východ a Afrika) celkem 20,8 milionu PC, což představuje meziroční pokles o 18,2 %. Za celý loňský rok se v regionu prodalo 76,3 milionu nových počítačů, což představuje 18% pokles.
Dolar a Bing
Za tímto nepříliš povzbudivým výsledkem stojí podle IDC několik faktorů. Kromě silného dolaru, který v loňském roce negativně ovlivnil prakticky každé odvětví ICT, šlo zejména o silné výsledky z roku 2014, kdy byl trh plný levných spotřebitelských zařízení s Windows with Bing, levnou edicí operačního systému, která snížila celkovou cenu zařízení.
IDC však nabádá k optimismu a uvádí, že pokud by se odstranil „faktor Bing“, byly by výsledky z roku 2015 totožné s těmi o rok dřív a ne téměř o pětinu horší. Trh v regionu podle IDC navíc vykazuje prvky stabilizace a loňská nelichotivá čísla se mají pozitivně projevit na výsledcích v letošním roce.
Propad ve všech regionech
V posledním čtvrtletí 2015 došlo k poklesu prodeje PC ve všech oblastech regionu. „Nejlépe“ dopadla západní Evropa, se prodej snížil meziročně o 13,1 %. Ve střední a východní Evropě (CEE) se trh propadl o podstatně horších 24,7 % a v regionu Afriky a Blízkého východu dokonce o 28,9 %.
Nejhorší situace ve střední a východní Evropě byla na východě oblasti, tedy v Rusku, Kazachstánu a na Ukrajině. Dobré výsledky z konce roku 2014 však způsobily silný propad i v západní částí oblasti, zejména v Polsku, České republice, Bulharsku a Chorvatsku. Naopak Maďarský trh vykázal díky veřejným zakázkám 11,5% růst.
Za celý rok 2015 se trh v západní Evropě propadl meziročně o 13,8 % a ve zbytku regionu EMEA o 24,6 %. Pokles trhu s sebou zároveň přinesl konsolidaci. Zatímco v roce 2014 drželi tři největší výrobci 50 % trhu, v roce 2015 to bylo již 54 %.
Asus dokázal v nepříznivých podmínkách růst
Propad trhu ve čtvrtém kvartálu postihl většinu velkých výrobců. Těsným lídrem trhu zůstalo HP, které si dokonce mírně polepšilo, co se tržního podílu týče. Druhé Lenovo naopak neudrželo tempo s trhem a jeho výsledky se zhoršily téměř o pětinu.
Zvláštním úkazem se stal Asus, který v kontextu padajícího trhu vykázal 2,7% meziroční růst počtu prodaných PC a zajistil si díky tomu třetí místo, ze kterého sesadil Dell. Ten zaznamenal bezmála 12% pokles výsledků. Nejhůře pak dopadl pátý Acer, jehož prodej se propadl více než o čtvrtinu.
Na šestém místě ve čtvrté kvartálu skončil Apple následovaný společnostmi Toshiba, Fujitsu, MSI a Wortann
Tabulka 1 – Výsledky trhu PC v regionu EMEA za 4. kvartál 2015 (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 4Q14 |
Prodej 4Q15 |
Podíl 4Q14 |
Podíl 4Q15 |
Meziroč. změna |
1. HP |
5,961 |
4,932 |
23,4 % |
23,7 % |
-17,3 % |
2. Lenovo |
5,019 |
4,032 |
19,7 % |
19,3 % |
-19,7 % |
3. Asus |
2,160 |
2,218 |
8,5 % |
10,7 % |
2,7 % |
4. Dell |
2,390 |
2,106 |
9,4 % |
10,1 % |
-11,9 % |
5. Acer |
2,412 |
1,804 |
9,5 % |
8,7 % |
-25,2 % |
ostatní |
7,494 |
5,718 |
29,5 % |
27,5 % |
-23,7 % |
Celkem |
25,436 |
20,809 |
100,0 % |
100,0 % |
-18,2 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Výsledky trhu PC v regionu EMEA za celý rok 2015 (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 2014 |
Prodej 2015 |
Podíl 2014 |
Podíl 2015 |
Meziroč. změna |
1. HP |
20,652 |
17,915 |
22,2 % |
23,5 % |
-13,3 % |
2. Lenovo |
17,033 |
15,224 |
18,3 % |
19,9 % |
-10,6 % |
3. Dell |
9,201 |
8,138 |
9,9 % |
10,7 % |
-11,6 % |
4. Asus |
8,161 |
7,152 |
8,8 % |
9,4 % |
-12,4 % |
5. Acer |
9,906 |
6,808 |
10,6 % |
8,9 % |
-31,3 % |
ostatní |
28,190 |
21,113 |
30,3 % |
27,7 % |
-25,1 % |
Celkem |
93,143 |
20,809 |
100,0 % |
100,0 % |
-18,0 % |
Zdroj: IDC