Společnost IDC uvádí, že celosvětový trh nositelné elektroniky v posledním čtvrtletí loňského roku vzrostl o 31,4 % na 59,3 milionu prodaných kusů. Za celý rok 2018 pak trh posílil o 27,5 % na 172,2 milionu kusů.
Analytická společnost naznačuje, že o růst se postarala hlavně nositelná zařízení představená na sklonku roku společně s nositelnou elektronikou předních výrobců, která byla dodávána k chytrým telefonům uvedeným v průběhu roku.
IDC rovněž dodává, že prudce roste popularita bezdrátových sluchátek, jako jsou například AirPods od Applu, Pixel Buds od Googlu či model QC35II od značky Bose, která usnadňují komunikaci s chytrými asistenty.
Chytrá zápěstí, chytré uši
Segment chytrých hodinek ve čtvrtém kvartálu 2018 meziročně vzrostl o 55,2 % a v současné době tvoří 34,3 % trhu nositelné elektroniky. Segment fitness náramků drží na trhu 30% podíl, prodej chytrých sluchátek vykázal 66,4% růst a tvoří 21,9 % trhu.
Analytik Jitesh Ubrani z IDC se domnívá, že popularita chytrých sluchátek dál poroste, jelikož se jedná o atraktivní mezeru na trhu. Dodává rovněž, že chytrá bezdrátová sluchátka vhodně doplňují ekosystém nositelné elektroniky.
Trojciferný růst pro Huawei a Samsung
Z hlediska jednotlivých výrobců se nejvíce dařilo Huawei a Samsungu, kteří ve sledovaném období vykázali růst o 248,5 %, resp. 105,6 %. Trojciferný růst IDC přičítá prodeji nových chytrých telefonů výrobců společně s nositelnou elektronikou.
Vedoucí Apple v posledním kvartálu 2018 posílil o 21,5 % na 16,2 milionu kusů hlavně díky silným prodejům čtvrté generace chytrých hodinek Apple Watch. Druhé Xiaomi těžilo z popularity modelu Mi Band 3 a vykázalo 43,3% růst na 7,4 milionu kusů.
V kontextu silného růstu ostatních výrobců se 3% posílení Fitbitu zdá jako propadák. Výrobce navíc za celý loňský rok zaznamenal pokles v prodejích o 10 % na 13,8 milionu kusů. Fitbit ovšem sází na rostoucí segment zdravotních aplikací.
Tabulka – Výsledky největších výrobců v 4Q18 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q18 |
Podíl 4Q18 |
Prodej 4Q17 |
Podíl 4Q17 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
16,2 |
27,4 % |
13,3 |
29,6 % |
21,5 % |
2. Xiaomi |
7,5 |
12,6 % |
5,2 |
11,6 % |
43,3 % |
3. Huawei |
5,7 |
9,6 % |
1,6 |
3,6 % |
248,5 % |
4. Fitbit |
5,5 |
9,4 % |
5,4 |
11,9 % |
3,0 % |
5. Samsung |
4,0 |
6,8 % |
2,0 |
4,3 % |
105,6 % |
ostatní |
20,3 |
34,3 % |
17,6 |
38,9 % |
15,6 % |
Celkem |
59,3 |
100,0 % |
45,1 |
100,0 % |
31,4 % |
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj tržních podílů největších výrobců v 4Q18
Zdroj: IDC
Tabulka – Výsledky největších výrobců v 2018 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2018 |
Podíl 2018 |
Prodej 2017 |
Podíl 2017 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
46,2 |
26,8 % |
33,1 |
24,5 % |
39,5 % |
2. Xiaomi |
23,3 |
13,5 % |
16,1 |
11,9 % |
44,6 % |
3. Fitbit |
13,8 |
8,0 % |
15,4 |
11,4 % |
-10,0 % |
4. Huawei |
11,3 |
6,6 % |
4,6 |
3,4 % |
147,3 % |
5. Samsung |
10,7 |
6,2 % |
5,8 |
4,3 % |
85,1 % |
ostatní |
66,8 |
38,8 % |
60,0 |
44,4 % |
11,2 % |
Celkem |
172,2 |
100,0 % |
135,0 |
100,0 % |
27,5 % |
Zdroj: IDC