Globální prodej nositelné elektroniky vyrostl podle společnosti IDC v prvním kvartálu 2018 o pouhé 1,2 % na 25,1 milionu kusů. Příčinou pomalého tempa je posun poptávky od „hloupých“ modelů, jejichž prodej se propadl o 9 %, směrem k chytrým zařízením, která naopak vyrostla o 28,4 %.
Krátká technická poznámka – chytré zařízení je podle metodiky IDC takové, které dokáže spustit software třetích stran, zpravidla prostřednictvím operačního systému podporujícího externí aplikace. Typickým příkladem v oblasti nositelné elektroniky jsou platformy watchOS, Android Wear nebo Tizen.
Třetina zařízení už má mobilní konektivitu
Ačkoliv celkový prodaný objem příliš nestoupá, jeho složení se výrazně mění. IDC například uvádí, že zhruba třetina všech zařízení prodaných v prvním kvartálu měla vlastní mobilní připojení, což byla ještě nedávno výsada pouze několika vybraných modelů.
Co se týče produktových kategorií, trhu stále jasně dominují náramky nebo hodinky, které tvořily 95 % celkového objemu. Analytici však poukazují na silný 59% nárůst prodeje v oblasti oblečení, kterou sice z velké většiny tvoří boty s krokoměry, ale nabídka dalších produktů je stále pestřejší.
Spotřebitelé stále nakupují nositelnou elektroniku především kvůli sportovním nebo zdravotním funkcím – tyto spolu ostatně úzce souvisejí – ale IDC eviduje nárůst nových způsobů využití a poukazuje například na sluchátka schopná tlumočit v reálném čase.
Apple je v čele, Huawei vyrostlo o 147 %
Pokud jde o výrobce, lídrem trhu zůstává Apple, který v prvním kvartálu prodal 4 miliony chytrých hodinek Apple Watch, což je o 13,5 % více než o rok dříve. Apple tak odskočil druhému Xiaomi, které vyrostlo o podstatně skromnější 2,3 %.
Špatný vstup do nového roku za sebou má Fitbit, který si pohoršil o 28 %. Největším skokanem se naopak stalo Huawei, které se díky 147% zlepšení prodeje posunulo na čtvrté místo. První pětici, která dohromady tvoří zhruba polovinu trhu, pak uzavírá Garmin.
Tabulka – Výsledky globálního trhu nositelné elektroniky
Výrobce |
Prodej 1Q18 |
Podíl 1Q18 |
Prodej 1Q17 |
Podíl 1Q17 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
4,0 |
16,1 % |
3,6 |
14,3 % |
13,5 % |
2. Xiaomi |
3,7 |
14,8 % |
3,6 |
14,6 % |
2,3 % |
3. Fitbit |
2,2 |
8,7 % |
3,0 |
12,2 % |
-28,1 % |
4. Huawei |
1,3 |
5,2 % |
0,5 |
2,1 % |
147,0 % |
5. Garmin |
1,3 |
5,0 % |
1,1 |
4,6 % |
9,1 % |
ostatní |
12,6 |
50,3 % |
12,9 |
52,1 % |
-2,3 % |
Celkem |
25,1 |
100,0 % |
24,8 |
100,0 % |
1,2 % |
Zdroj: IDC
Graf – Kvartální vývoj podílů největších výrobců
Zdroj: IDC