Pravidelná čtvrtletní zpráva společnosti IDC o stavu trhu PC monitorů ukázala ve 4. kvartálu 2013 meziroční pokles prodeje těchto zařízení o 3,8 %, mezičtvrtletně pak o 0,4 %.
Celosvětově se za toto čtvrtletí prodalo necelých 35 milionů monitorů. Pokles IDC přisuzuje celkově klesajícímu PC trhu. Sučasná jednička a dvojka trhu, Dell a HP, si však navzdory situaci dokázaly udržet růst.
Nejrozšířenějším typem monitoru je ten s LED podsvícením. V posledním loňském čtvrtetí tvořily tyto monitory 87,3% trhu, o 14,4 p. b. více než ve stejném období předchozího roku. Nejčastější velikostí monitoru je 21“ a nejběžnějším poměrem je 16:9.
Dotykové monitory mají 0,4% podíl na trhu a zůstávají marginálním typem zařízení.
Dell a HP rostly navzdory propadu trhu
Jedničkou světového trhu byl v posledním čtvrtletí 2013 Dell s téměř 5 miliony prodaných monitorů a 14,2% podílem, následovaný HP s 4,2 milionu a 12,2% podílem.
Tyto dvě značky meziročně rostly o 7,7 %, resp. 9,3 %. Naopak Samsung, jednička trhu na konci roku 2012, nyní skončil na třetím místě a zaznamenal velký meziroční propad o 23,3 %. Čtvrté se umístilo LG a páte Lenovo.
Podrobné srovnání naleznete v tabulce.
Tabulka 1 - Srovnání největších výrobců PC monitorů za 4. kvartály 2012 a 2013 (prodané kusy)
Výrobce | Prodej v 4Q13 | Podíl na trhu v 4Q13 | Prodej v 4Q12 | Podíl na trhu v 4Q12 | Meziroční změna |
1. Dell | 4 968 112 | 14,20% | 4 611 017 | 12,70% | 7,70% |
2. HP | 4 265 663 | 12,20% | 3 903 515 | 10,80% | 9,30% |
3. Samsung | 4 172 109 | 12,00% | 5 441 967 | 15,00% | -23,30% |
4. LG | 3 438 036 | 9,80% | 3 505 250 | 9,70% | -1,90% |
5. Lenovo | 2 987 571 | 8,60% | 3 517 063 | 9,70% | -15,10% |
Celý trh | 34 904 866 | 100% | 36 293 376 | 100% | -3,80% |
Zdroj: IDC