Globální prodej headsetů pro virtuální realitu (VR) se podle společnosti IDC ve druhém čtvrtletí 2018 propadl o 33,7 %. Pod tímto zdánlivě děsivým číslem se však podle analytiků skrývá souhra několika trendů, která naznačuje brzký návrat k růstu.
Displej z telefonu už netáhne
Co se stalo? Největší podíl na propadu měl low-endový segment headsetů bez displeje, do kterých je třeba zasunout chytrý telefon. Před rokem totiž měli výrobci telefonů žně a s chutí přibalovali tyto „brýle“ ke svým špičkovým modelům.
Nyní je poptávka výrazně nižší, prodej poklesl z loňského 1 milionu kusů na 409 tisíc a celý trh vlivem toho nevypadá v meziročním srovnání úplně nejlépe. K tomu přidejme také 37% pokles prodeje headsetů vyžadujících připojení k výkonnému PC.
Na druhou stranu, oblast samostatných headsetů, které ke svému provozu nepotřebují žádné externí zařízení, vykázala masivní meziroční nárůst o 417,7 % a naznačuje, kudy by se trh mohl v blízké budoucnosti ubírat.
Podniky se stávají oblastí zájmu
IDC obecně shrnuje situaci tak, že se trh VR headsetů stále „hledá“. Analytici si zároveň všímají rostoucího zájmu z komerční sféry. Podniky se v letošním druhém kvartálu postaraly zhruba o pětinu všech nákupů VR headsetů a výrobci si toho samozřejmě všímají.
„Stále více výrobců zkoumá způsoby, jak najít pro své produkty uplatnění ve firmách, aby měli na čem budovat svůj byznys, zatímco čekají na nárůst poptávky ze strany spotřebitelů,“ uvedl k tomuto trendu programový viceprezident IDC Tom Mainelli.
IDC proto očekává, že podíl B2B oblasti na trhu VR headsetů bude narůstat i v příštích obdobích. Pokud jde o spotřebitele, problémem podle analytiků zůstává malé množství kvalitního zábavního obsahu, ale také nedostatek možností si VR vůbec vyzkoušet.
Zdroj: IDC