Podle zprávy společnosti IDC vykazoval západoevropský trh mobilních telefonů v roce 2014 známky nasycení. Celkem se zde za celý rok prodalo 174,1 milionu jednotek, což představuje meziroční pokles o 5,2 %. Na vině jsou však výhradně klasické telefony, jejichž prodej se meziročně propadl o 39 %.
Prodej chytrých telefonů naopak v meziročním srovnání vykázal růst a podíl těchto zařízení díky tomu dosáhl 84 % všech prodaných mobilních telefonů.
Chytrých telefonů se meziročně prodalo o 6,4 % více než v roce 2014 (145,8 milionu), zároveň vyrostla i celková hodnota (o 1,7 % na 62,7 miliardy dolarů).
„Ačkoliv byl celkový trh [mobilních telefonů] poznamenán vysokou penetrací, segment chytrých telefonů dosáhl v roce 2014 rekordních výsledků, co se týče hodnoty i počtu prodaných kusů. V západní Evropě v současnosti chytrý telefon vlastní již sedm z deseti lidí,“ uvedl Francisco Jeronimo, ředitel výzkumu IDC pro evropský trh mobilních zařízení.
„Největší podíl na růstu měl úspěch šesté generace iPhonu, rostoucí obliba phabletů a exploze nabídky zařízení pod 150 dolarů.
Na evropský trh v loni vstoupilo 28 nových značek, z nichž většina které staví svou strategii na cenově dostupných zařízeních. To usnadnilo přechod z klasického na chytrý telefon těm spotřebitelů, kteří dosud nebyli přesvědčeni o skutečné hodnotě chytrého zařízení,“ dodal Jeronimo.
Prodej phabletů vyrostl o 174 %
Zmíněné phablety tvořily v roce 2014 celkem 10 % všech prodaných chytrých telefonů. Ačkoliv jejich průměrná cena činila 669 dolarů, tedy podstatně více než jaká byla průměrná cena běžných chytrých telefonů (428 dolarů), prodej phabletů meziročně vystřelil o 174 % na 14,3 milionu. Přibližně 80 % prodaných phabletů neslo značku Samsung, Apple nebo LG.
Lídrem západoevropského trhu mobilních telefonů byl i v roce 2014 Samsung, ale jeho trůn se začíná kymácet. Výsledky prodeje telefonů této značky se propadly o 21 % a podíl Samsungu poklesl o více než pětinu.
Naopak druhý Apple prožil v západní Evropě příjemný rok a jeho výsledky zde vyrostly o bezmála 15 %.
Třetí skončila Nokia, resp. Microsoft, ale zde výsledky padaly ještě níž než u Samsungu, konkrétně o 23,9 %. Jen relativně těsně čtvrté proto zůstalo Sony. První pětici výrobců uzavřelo LG, přičemž obě posledně jmenované společnosti dosáhly jednociferného růstu.
Tabulka – Srovnání největších výrobců mobilních telefonů v západní Evropě za rok 2014 (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej za 2014 |
Podíl v 2014 |
Prodej za 2013 |
Podíl v 2013 |
Meziroční změna |
1. Samsung |
61,4 |
35,3 % |
77,7 |
42,3 % |
-21 % |
2. Apple |
30,9 |
17,7 % |
26,9 |
14,6 % |
14,9 % |
3. Nokia / Microsoft |
19,7 |
11,3 % |
25,9 |
14,1 % |
-23,9 % |
4. Sony |
15,2 |
8,7 % |
14,8 |
8,1 % |
2,7 % |
5. LG |
8,7 |
5 % |
8,1 |
4,4 % |
7,4 % |
6. ostatní |
38,2 |
22 % |
30,3 |
16,5 % |
26,1 % |
Celkem |
174,1 |
100 % |
183,7 |
100 % |
-5,2 % |
Zdroj: IDC
Graf – Meziroční srovnání podílů těchto výrobců
Zdroj: IDC