Světový trh chytrých hodinek zaznamenal ve druhém kvartálu 2016 svůj první propad prodeje, a to bezmála o třetinu. Celkem se po světě během tohoto období prodalo 3,5 milionu chytrých hodinek, což představuje výrazný rozdíl oproti 5,1 milionu prodaných o rok dříve. Údaje přinesla pravidelná zpráva společnosti IDC.
Čtenář, jsa poslední dobou neustále ujišťován o tom, že prodej nositelné elektroniky v příštích letech prudce poroste (a jak píše samotné IDC, chytré hodinky mají jet v předvoji ) může být udiven. Třetinový meziroční propad však byl způsoben výjimečným druhým kvartálem loňského roku
Apple tehdy debutoval se svými hodinkami Apple Watch, koupěchtiví nadšenci vzali útokem Apple Story a výsledkem bylo 3,2 milionu prodaných kusů a okamžitá pozice světového lídra trhu se 72% podílem. Vzhledem k tomu, že Apple po roce prodává prakticky stále stejný produkt, bylo nemožné tento úspěch zopakovat.
Padá Apple, padá trh
„Spotřebitelé už od počátku roku 2016 vyčkávají s nákupem chytrých hodinek v očekávání uvedení nových modelů. Nové funkce pro watchOS budou navíc uvedeny až ve druhém pololetí, díky čemuž zákazníci odkládají nákup Apple Watch,“ uvedl analytik Jitesh Ubrani s tím, že pokles výsledků Applu nutně přinese pokles celého trhu.
IDC si dále všímá stále ještě minimální přítomnosti výrobců klasických hodinek, byť zmiňuje vstup některých z nich, například Casia, Fossilu nebo Tag Heueru, na trh. Vzhledem k zavedeným značkám, distribuci a pochopitelně know-how však analytici očekávají, že by tradiční výrobci mohli v budoucnosti přispívat k růstu trhu.
Kromě Applu všichni velcí hráči silně rostli
Pokud jde o výrobce, již zmíněný Apple zůstává ve vedení, byť se jeho podíl ztenčil z loňských 72 % na „pouhých“ 47 %. Zatímco Apple neprodal ani polovinu toho, co o rok dříve, ostatní velcí výrobci dosahovali dvouciferného růstu – druhý Samsung si například polepšil o 51 % a jeho tržní podíl se tak vrátil do dvouciferných čísel.
Nejlépe se dařilo třetímu Lenovu, které prodalo o 75 % chytrých hodinek než ve druhém kvartálu 2015. Čtvrté LG a pátý Garmin si polepšily přibližně o čtvrtinu, zbytek trhu naopak mírně ztrácel
Tabulka – Výsledky trhu chytrých hodinek (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 2Q16 |
Podíl 2Q16 |
Prodej 2Q15 |
Podíl 2Q15 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
1,6 |
47 % |
3,6 |
72 % |
-55 % |
2. Samsung |
0,6 |
16 % |
0,4 |
7 % |
51 % |
3. Lenovo |
0,3 |
9 % |
0,2 |
3 % |
75 % |
4. LG |
0,3 |
8 % |
0,2 |
4 % |
26 % |
5. Garmin |
0,1 |
4 % |
0,1 |
2 % |
25 % |
ostatní |
0,6 |
16 % |
0,6 |
11 % |
-1 % |
Celkem |
3,5 |
100 % |
5,1 |
100 % |
-32 % |
Zdroj: IDC