Společnost IDC uvádí, že v prvním čtvrtletí 2020 se v regionu EMEA prodalo 8,8 milionu tabletů, což představuje meziroční propad o 9,6 %. Slabou spotřebitelskou poptávku nevykompenzoval ani zájem komerčního segmentu o nástroje pro práci na dálku.
„Omezení výroby v Číně způsobilo problémy ve výrobě a logistice, což znamenalo, že nebylo možné uspokojit zvýšenou poptávku zejména po značkách Samsung, Lenovo a Apple, o kterou se postaral vzdělávací sektor,“ říká Helena Ferreira z IDC.
Prodej tabletů v západní Evropě podle IDC dopadl nad očekávání analytiků – oslabil o 5,7 %. Subregion CEMA ovšem poklesl o 16 %, a to zejména kvůli 24,5% propadu v našem regionu střední a východní Evropy. Poptávka v MEA klesla o 9,9 %.
„Kromě kanibalizace ze strany chytrých telefonů s obřím displejem a slabé spotřebitelské poptávky se projevila i karanténní opatření zaváděná v zemích regionu CEMA,“ vysvětluje Nikolina Jurišičová z IDC. „Tablety nebyly první volbou pro práci a studium z domova.“
Microsoft s dvouciferným růstem
Z hlediska jednotlivých výrobců se v prvním čtvrtletí 2020 dařilo zejména vedoucímu Samsungu, jenž i díky dvojcifernému růstu prodejů v regionu MEA zvýšil svůj tržní podíl o bezmála dva procentní body. Naopak druhý Apple oslabil o téměř 10 %.
Huawei uhájilo třetí příčku, a to i přes 4,8% pokles prodejů. Naopak růst zaznamenali Lenovo (o 4,2 %) a Microsoft (o 19,6 %). Prvnímu jmenovanému výrobci se daří ve vzdělávacím sektoru, tablety Surface od Microsoftu se zase těší zájmu ze strany podniků.
Nadějné vyhlídky pro rok 2021
IDC upozorňuje, že výrazně upravilo svoji prognózu na letošní rok. Podle dubnové předpovědi má trh tabletů v regionu EMEA v první polovině roku klesnou o 7,3 %. Aktuální report pak očekává 8,8% pokles v druhé polovině roku.
Negativně se projeví zejména karanténní opatření, která paralyzovala maloobchodní prodej a zhoršila spotřebitelský sentiment. V druhé polovině roku pak pokles prohloubí hospodářské dopady pandemie koronaviru.
Analytici si nicméně zachovávají mírný optimismus a odhadují, že v roce 2021 dojde k oživení. Prodej tabletů v EMEA by měl meziročně vzrůst o 3 %, přičemž prodej podpoří zejména nejsilnější západoevropské ekonomiky.
Tabulka 1 – Výsledky trhu tabletů v EMEA (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q20 |
Podíl 1Q20 |
Prodej 1Q19 |
Podíl 1Q19 |
Meziroční změna |
1. Samsung |
2,16 |
24,5 % |
2,21 |
22,7 % |
-2,3 % |
2. Apple |
2,10 |
23,8 % |
2,31 |
23,7 % |
-9,3 % |
3. Huawei |
1,09 |
12,3 % |
1,14 |
11,7 % |
-4,8 % |
4. Lenovo |
0,67 |
7,6 % |
0,64 |
6,6 % |
4,2 % |
5. Microsoft |
0,35 |
4,0 % |
0,29 |
3,0 % |
19,6 % |
ostatní |
2,46 |
27,8 % |
3,15 |
32,3 % |
-22,1 % |
Celkem |
8,82 |
100,0 % |
9,76 |
100,0 % |
-9,6 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Prognóza pro trh tabletů v EMEA (miliony kusů)
OS |
Prodej 2020 |
Podíl 2020 |
Prodej 2024 |
Podíl 2024 |
CAGR* '20–'24 |
1. Android |
27,48 |
69,1 % |
23,22 |
65,8 % |
-2,3 % |
2. iOS |
9,07 |
24,6 % |
9,19 |
26,0 % |
-0,3 % |
3. Windows |
2,29 |
6,2 % |
2,87 |
8,1 % |
5,8 % |
ostatní |
0,08 |
0,1 % |
0,41 |
0,1 % |
48,9 % |
Celkem |
36,84 |
100,0 % |
35,319 |
100,0 % |
-1,1 % |
Zdroj: IDC