Společnost IDC uvádí, že celosvětové tržby trhu nástrojů pro jednotnou komunikaci a spolupráci (UC&C) v posledních třech měsících roku 2022 meziročně vzrostly o 7,9 % na 15,2 miliard dolarů. Za celý loňský rok si pak trh polepšil o 9,8 % na 59,3 miliardy.
Analytici si povšimly, že podniky čím dál častěji investují do řešení UC a UCaaS s cílem zlepšit interakce mezi zaměstnanci a zákazníky a zároveň podpořit iniciativy digitální transformace.
Co se aktuálně používaných hlasových komunikačních řešení týče, zhruba dvě třetiny organizací využívají alespoň některé cloudové řešení UCaaS jako součást svého primárního přístupu a očekává se, že zavádění UCaaS bude pokračovat.
Výdaje související se sítěmi podle IDC v roce 2022 dokázaly odolat inflaci, regionálním konfliktům i přetrvávajícím problémům s kanály. Za klíčové faktory trhu jsou i nadále považovány rychlost, odolnost sítě a produktivita.
Skomírání IP telefonů
Konkrétně tržby segmentu UCaaS v posledním kvartálu 2022 meziročně stouply o 16,2 % na 5,6 miliardy dolarů. Za celý rok si pak segment utržil 21,2 miliardy dolarů, což představuje meziroční zlepšení o 16,6 %.
Kategorie jednotné komunikace (včetně softwaru pro videokonference a cloudové služby) na konci roku posílila o 5,9 % na téměř 7,3 miliardy dolarů. Oproti roku 2021 vyrostla meziročně o 9,1 % na 28,8 miliardy.
Poptávka po podnikových videokonferenčních systémech podle IDC klesly o 2,2 %, v mezikvartálním srovnání nicméně šlo o zlepšení o 13,7 % na 471 milionu dolarů. Tržby za celý rok vykázaly 3,1% pokles na 1,8 miliardy.
Tržby z IP telefonů v posledním čtvrtletí 2022 klesly o 8,3 %, za celý uplynulý rok nicméně dokázaly meziročně vyrůst o 2,5 % na takřka 2 miliardy dolarů. Dodávky na konci roku klesly o prudkých 20,6 %, za celý rok pak o 6,5 %.
Kategorie koncových zařízení Huddle Room čtvrtém kvartálu meziročně posílila o 19,5 na téměř 287 milionů dolarů. Za celý rok 2022 se pak tržby zvýšily o 11,5 % na rovnou miliardu dolarů.
Cisco dál v útlumu
IDC dále uvádí, že z regionálního hlediska si trh UC&C dařil poměrně dobře. Tržby v Severní Americe v roce 2022 vyrostly o 8,9 % na 28,1 miliardy dolarů, v asijskopacifickém regionu (včetně Japonska) o 14,8 % na téměř 12,2 miliardy.
Tržby v našem regionu EMEA v posledním čtvrtletí stouply o 5,5 % na 4,3 miliardy dolarů, za celý rok pak o 7,2 % na 16,8 miliardy. Latinskoamerický trh v roce 2022 dosáhl hodnoty 2,2 miliardy, což představuje meziroční zlepšení o 16,3 %.
Co se jednotlivých výrobců týče, trhu dominuje Microsoft, jenž na konci roku vyrostl o 18,4 % na 6,1 miliardy dolarů. Za celý rok Microsoft utržil 23 miliard, díky čemuž si meziročně polepšil o 20,9 % na drží takřka dvě pětiny trhu.
Druhé Cisco ve čtvrtém kvartálu utržilo 984 milionů dolarů, což představuje meziroční pokles o 8,5 %. Výrobce skončil v červených číslech i za celý rok – oslabil o 6,4 % na 4,2 miliardy a drží zhruba 7,4% podíl na trhu.
Celkové tržby společnosti Zoom v posledním čtvrtletí 2022 meziročně stouply o 3,4 % na bezmála 1,1 miliardy dolarů. Za celý rok si pak výrobce polepšil o 6,6 % na 4,2 miliardy a s 7,1% tržním podílem a výrazně dotahuje na Cisco.
Zdroj: IDC