Společnost IDC ve své analýze informuje, že celosvětové dodávky tradičních PC ve druhém čtvrtletí 2022 klesly v meziročním srovnání o 15,3 % na 71,3 milionu kusů. Po dvou letech růstu se tak jedná o druhý kvartál v řadě, jenž skončil poklesem.
Analytici podotýkají, že pokles byl navíc horší, než se původně očekávalo. Lockdowny v Číně a nadále se stahující makroekonomická mračna ještě více prohloubily problémy v oblasti nabídky a logistiky.
„Obavy z recese nadále narůstají a oslabují poptávku napříč segmenty,“ objasňuje Jitesh Ubrani z IDC s tím, že krátkodobý pokles spotřebitelské poptávky může být klidně dlouhodobý spolu s tím, jak spotřebitelé přehodnocují své výdaje.
IDC nicméně poukazuje i na světlé stránky. Navzdory nedávnému poklesu a slábnoucí poptávce je celkový objem osobních počítačů stále srovnatelný se začátkem pandemie, kdy dodávky ve druhém čtvrtletí roku 2020 dosáhly 74,3 milionu kusů, a dokonce vyšší než ve stejném období let 2018 a 2019.
Bídný kvartál pro všechny
„Vzhledem k tomu, že poptávka vzdělávacího sektoru je téměř nasycená a poptávka spotřebitelů stagnuje, čeká americký trh s počítači další čtvrtletí dvouciferného poklesu ve většině segmentů,“ říká Neha Mahajanová z IDC.
„Známky zpomalení vykazuje i poptávka po komerčních počítačích, nicméně v určitých komerčních subsegmentech, kde poptávka po zařízeních střední třídy s Windows zůstává aktivní a nenaplněná, se stále očekává růst,“ dodává.
Co se jednotlivých výrobců týče, pořadí nejsilnější trojice zůstalo nezměněné – v čele je Lenovo, které ve druhém čtvrtletí 2022 oslabilo o 12,1 % na 17,5 milionu kusů, následované HP, jež propadlo dokonce o 27,6 % na 13,5 milionu. Třetí příčka patří Dellu, jehož dodávky klesly o 5,3 % na 13,2 milionu.
Na čtvrtém místě skončil Acer, jenž si ve sledovaném období pohoršil o 19,2 %. O pátou příčku se dělí Apple a Asus – zatímco první jmenovaný zaznamenal 22,5% propad, Asus vykázal nejmírnější pokles, a to o 4,6 %.
Výrobce |
Prodej 2Q22 |
Podíl 2Q22 |
Prodej 2Q21 |
Podíl 2Q21 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
17,5 |
24,6 % |
19,9 |
23,7 % |
–12,1 % |
2. HP |
13,5 |
18,9 % |
18,6 |
22,1 % |
–27,6 % |
3. Dell |
13,2 |
18,5 % |
14,0 |
16,6 % |
–5,3 % |
4. Acer |
5,0 |
6,9 % |
6,1 |
7,3 % |
–19,2 % |
5. Apple* |
4,8 |
6,7 % |
6,2 |
7,3 % |
–22,5 % |
5. Asus* |
4,7 |
6,6 % |
5,0 |
5,9 % |
–4,6 % |
ostatní |
12,6 |
17,7 % |
14,4 |
17,1 % |
–12,5 % |
Celkem |
71,3 |
100,0 % |
84,2 |
100,0 % |
-15,3 % |
*statistická remíza
Zdroj: IDC
Graf – Nejsilnější výrobci podle podílu
Zdroj: IDC