Společnost IDC přináší pozitivní zprávy z trhu tabletů. Pandemie covidu-19 a s ní související opatření totiž nastartovala poptávku, díky které prodeje ve čtvrtém kvartálu 2020 stouply o 19,5 % na 52,2 milionu prodaných kusů.
To je podle analytiků nejlepší výsledek od posledního čtvrtletí roku 2017, kdy se prodalo celkem 49,9 milionu kusů. Za celý rok 2020 pak celosvětový trh tabletů vykázal růst o 13,6 % na 164,1 milionu kusů.
Vysoký zájem je o zařízení 2v1, která splňují aktuální požadavky v oblasti produktivity a flexibility. Kategorie na konci loňského roku především zásluhou Microsoftu a Applu meziročně vyrostla o 27,9 %.
Kategorie klasických tabletů, která v minulých letech stabilně klesala, také vykázala solidní výsledek – prodeje ve čtvrtém kvartálu stouply o 13,7 %. Za bezprecedentní poptávkou po tabletech podle IDC stojí spotřebitelský a vzdělávací segment.
„Nepředpokládáme však, že prodeje zůstanou takto dynamické i v dlouhodobém měřítku, jelikož trh stále čelí obrovské konkurenci ze strany notebooků a chytrých telefonů,“ chladí optimismus Anuroopa Natarajová z IDC.
Raketový růst Lenova
Králem tabletů se na konci roku stal Apple, jenž zvýšil prodeje o 19,5 %. Růst podpořilo i uvedení nového 10,2“ iPadu a 10,9“ iPad Airu. Mimořádný kvartál za sebou má Samsung, jenž posílil o 44,9 %; daří se mu zejména v oblasti klasických tabletů.
Dokonce trojciferný růst (o 120,6 %) ve sledovaném období vykázalo Lenovo, jež většinu zařízení dodává do západní Evropy a asijskopacfického regionu. Amazon na čtvrté příčce vyrostl „jen“ o 7,6 %, podařilo se mu ale přeskočit trápící se Huawei.
Čínský výrobce na sklonku loňského roku vykázal 25,7% propad prodejů, přičemž na vině jsou zejména dopady sankcí ze strany Spojených států. Pozitivní jsou pro Huawei solidní prodeje v domácí Číně.
Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu tabletů za 4Q20 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q20 |
Podíl 4Q20 |
Prodej 4Q19 |
Podíl 4Q19 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
19,0 |
36,5 % |
15,9 |
36,5 % |
19,5 % |
2. Samsung |
10,1 |
19,4 % |
7,0 |
16,0 % |
44,9 % |
3. Lenovo |
5,6 |
10,7 % |
2,5 |
5,8 % |
120,6 % |
4. Amazon |
3,6 |
6,8 % |
3,3 |
7,6 % |
7,6 % |
5. Huawei |
3,3 |
6,3 % |
4,4 |
10,1 % |
-25,7 % |
ostatní |
10,6 |
20,4 % |
10,5 |
24,1 % |
1,3 % |
Celkem |
52,2 |
100,0 % |
43,6 |
100,0 % |
19,5 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu tabletů za rok 2020 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2020 |
Podíl 2020 |
Prodej 2019 |
Podíl 2019 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
53,2 |
32,5 % |
49,9 |
34,6 % |
6,7 % |
2. Samsung |
31,3 |
19,1 % |
21,7 |
15,0 % |
44,4 % |
3. Huawei |
16,0 |
9,8 % |
14,8 |
10,2 % |
8,5 % |
4. Lenovo |
14,1 |
8,6 % |
8,5 |
5,9 % |
66,4 % |
5. Amazon |
14,0 |
8,5 % |
13,0 |
9,0 % |
7,5 % |
ostatní |
35,5 |
21,6 % |
36,7 |
25,4 % |
-3,2 % |
Celkem |
164,1 |
100,0 % |
144,5 |
100,0 % |
13,6 % |
Zdroj: IDC
Graf – Kvartální vývoj podílů největších výrobců tabletů
Zdroj: IDC