Společnost IDC ve své pravidelné zprávě uvádí, že trh tradičních počítačů (desktopů, notebooků a pracovních stanic) v regionu EMEA vykázal ve druhém kvartálu tohoto roku mírný nárůst o 1,1 % na 16,4 milionu kusů.
Za růstem opět stál komerční segment (posílení o 11,4 %), kde si solidně vedly notebooky (7,3 %), ovšem prim hrály desktopy (17,2 %). Spotřebitelský segment oslabil o 11,3 %; zde poptávku ovlivňuje nízká míra inovací a dlouhý životní cyklus zařízení.
Prodej povzbuzuje končící podpora Windows 7
Trh tradičních PC v západní Evropě vyrostl o 6,6 %, přičemž i zde se výrazně prosadil podnikový segment (růst o 16,7 %). Naopak spotřebitelský segment se trápil, i když méně, než je průměr v regionu – poklesl o 8,4 %.
Na výsledcích se výrazným způsobem podílí blížící se konec podpory Windows 7, což žene především podnikové zákazníky k nákupu nových desktopů. Ty podle IDC zaznamenaly první dvouciferný růst po pěti letech.
Naopak spotřebitelský segment se potýká s velkými inventurními zásobami, které měly za následek pokles prodejů v regionu střední Evropy, Blízkého východu a Afriky o 7,9 %. Původní odhady IDC přitom počítaly s 4,3% oslabením.
Střední Evropa se potýká s nízkými prodeji
Náš region střední a východní Evropy podle analytické společnosti dokonce podruhé za sebou vykázal dvouciferný pokles (o 10,6 %). Propad vykázaly oba segmenty – podnikový o 1,3 %, spotřebitelský dokonce o 16,4 %.
„Východní část regionu CEE nadále ovlivňuje slabá poptávka ze strany spotřebitelů,“ říká Nikolina Jurisicová z IDC. „Rusko vykázalo nejvýraznější propad o 27,5 %. Naopak spotřebitelský segment ve střední Evropě vyrostl o pozitivních 9,5 %.“
Konsolidace trhu pokračuje, HP v čele
Z hlediska výrobců IDC uvádí, že i nadále posilují tři největší hráči na trhu. Ti ve druhém čtvrtletí 2019 ovládali 68,8 % trhu, což představuje nárůst o bezmála tři procentní body ve srovnání s druhým kvartálem minulého roku.
V čele se drží HP, jež si ve sledovaném období polepšilo o 1,2 %. HP těží především z podnikové poptávky, naopak mezi spotřebiteli vykázalo dvouciferný propad. Druhé Lenovo zaznamenalo růst o 14 %, přičemž se mu daří v obou segmentech.
Na třetím místě se udržel Dell s růstem o 6,1 %, jenž podpořil zejména komerční segment. Výrazný 12,4% propad čtvrtého Aceru způsobily hlavně velké skladové zásoby zařízení. A konečně Apple na páté příčce se po dvou špatných čtvrtletích vrátil zpět k růstu.
Tabulka – Předběžné výsledky trhu PC v regionu EMEA (tisíce kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q19 |
Podíl 2Q19 |
Prodej 2Q18 |
Podíl 2Q18 |
Meziroč. změna |
1. HP |
4 745 |
28,8 % |
4 687 |
28,8 % |
1,2 % |
2. Lenovo* |
4 189 |
25,5 % |
3 674 |
22,6 % |
14,0 % |
3. Dell |
2 376 |
14,4 % |
2 239 |
13,8 % |
6,1 % |
4. Acer |
1 327 |
8,1 % |
1 514 |
9,3 % |
-12,4 % |
5. Apple |
994 |
6,0 % |
826 |
5,1 % |
20,4 % |
ostatní |
2 824 |
17,2 % |
3 337 |
20,5 % |
-15,4 % |
Celkem |
16 454 |
100,0 % |
16 277 |
100,0 % |
1,1 % |
* včetně Fujitsu
Zdroj: IDC