Společnost IDC odhaduje, že globální dodávky nositelné elektroniky jsou na cestě za rok 2024 vyrůst o 6,1 % na 538 milionu kusů. Očekává se však, že v roce 2025 se růst zpomalí na 3,9 % – velké trhy typu USA a Indie jsou již takřka nasycené a klíčové segmenty chytrých hodinek a sluchátek vstupují do vyspělé úrovně.
U chytrých hodinek, jedné z největších kategorií, se v roce 2024 očekává pokles o 4,5 %. To souvisí s tím, že Indie, druhý největší trh, je zaplavená lacinými variantami a potýká se s vysokou úrovní zásob. Vendoři zároveň v závodě o zlevňování již takřka dosáhli dna průměrných prodejních cen.
Pokles analytici očekávají i v USA, kde spotřebitelé stále ještě používají zařízení zakoupená během pandemie. Přesto by se v letošním roce mělo odehrát jakési oživení; dodávky chytrých hodinek se podle IDC vrátí k 1,7% růstu spolu s tím, jak spotřebitelé začnou obnovovat starší zařízení.
Nová lákadla: prsteny a brýle
„Tempo technologických inovací mezi chytrými hodinkami spolu se zájmem spotřebitelů se v posledních čtvrtletích rozhodně zpomalilo,“ všímá si Jitesh Ubrani z IDC. „Výrobci se místo toho snaží inovovat v různých cenových kategoriích.“
Klíčovou strategií mnoha dodavatelů do budoucna podle něj bude pravděpodobně poskytování alternativ jak ve vyšších, tak v nižších cenových úrovních, spolu s možným uvolněním placených funkcí, které mají nalákat na upgrade nebo nové uživatele.
IDC zároveň informuje, že největší kategorie nositelných zařízení, sluchátka, v loňském roce vyrostla o 10,3 %. Podobnou růstovou trajektorii by si měla udržet i v následujících letech, kdy se rozběhnou rozvíjející se trhy a obnovovací cykly. Ačkoli tato kategorie již patří mezi ty vyspělé, je schopná těžit z nových inovací i neustálého snižování cen.
„Mezi nejzajímavější kategorie budou do budoucna patřit chytré prsteny a brýle bez displeje,“ předpovídá Ubrani. „Objeví se noví hráči na trhu i nové možnosti využití, což těmto kategoriím pomůže zastínit ostatní větve nositelné elektroniky.“
„Vzhledem ke zpomalení růstu chytrých hodinek se někteří prodejci obracejí k prstenům jako k alternativním nebo doplňkovým zařízením pro sledování zdraví. Mezitím úspěch Mety se společností Ray-Ban upoutal pozornost celé řady rychloobrátkových výrobců, zejména v Číně, kde absence Mety otevírá příležitost pro lokální značky,“ uzavírá analytik.
Zdroj: IDC