Společnost IDC ve své aktuální zprávě informuje, že globální trh náhlavních souprav pro rozšířenou (AR) a virtuální (VR) realitu v posledním čtvrtletí loňského roku vyrostl o úctyhodných 130,4 %.
„Meta, která v minulosti ztrácela na úkor značek Pico a Sony, si díky úspěšné obchodní strategii s hardwarem a uvedení zařízení Quest 3 postupně ukusuje svůj podíl zpátky,“ poukazuje Jitesh Ubrani z IDC.
„Přestože nástup Applu i novějších zařízení od jiných výrobců v této oblasti jistě zvyšuje tlak, vedoucí postavení Mety pravděpodobně v průběhu roku nikdo neohrozí,“ dodává Ubrani s tím, že se Meta odlišuje od konkurence zejména strategií nízkých nákladů a vysokých objemů.
První polovinu roku ovlivnila ekonomická nejistota
Analytická společnost dále zjistila, že za celý rok 2023 se dodávky náhlavních souprav AR/VR meziročně snížily o 23,5 %. Makroekonomická nejistota vyvíjela v první polovině roku tlak na snižování poptávky a většina společností spoléhala na starší produkty, které již byly k dispozici nejméně rok.
Teprve když v klíčových regionech začalo docházet k hospodářskému oživení a došlo k uvedení nových produktů, trh se začal zvedat, ale ne natolik, aby to vyrovnalo dvouciferné propady z první poloviny roku.
„Rok 2023 začal podobně jako rok 2022 – sérií výrazných meziročních poklesů,“ poznamenává Ramon T. Llamas. „To odráželo situaci na mnoha dalších trzích a AR/VR vůči nim nebyl imunní.“
Ovšem ne nadarmo se říká, že všechno zlé je pro něco dobré. „Společnostem to umožnilo dále zdokonalovat uživatelský zážitek se smíšenou realitou, umělou inteligencí a zobrazovacími technologiemi napříč ekosystémem a připravit se na lepší rok 2024,“ uzavírá analytik.
Graf – Vývoj globálního trhu AR/VR headsetů
Zdroj: IDC