IDC: Mobilita a cloud mění český trh IT

5. 8. 2013
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

 Autor: © Scanrail – Fotolia.com
Český trh IT v roce 2012 vzrostl o 6,7 %. Podle mezinárodní analytické a poradenské společnosti IDC stojí za návratem ke zdravému růstu především mobilní zařízení – tablety a chytré telefony – a technologie související s jejich využitím. Dalším tahounem růstu byla řešení pro ukládání dat. Relativně nejhůře se naopak vedlo serverům střední a vysoké výkonové kategorie spolu s IT službami.

Ačkoli výdaje na mobilitu se zatím soustředí na zařízení, v následujících letech lze očekávat i růst výdajů na mobilní řešení včetně softwaru a služeb. Je sice ještě brzy předvídat, jak se budou v letošním roce vyvíjet investice do IT v klíčových sektorech (zejména ve veřejné správě), IDC však neočekává žádné významné otřesy nebo převratné trendy, které by vedly k neobvyklému výkyvu na trhu kterýmkoli směrem.

Mobilita – jakož i další technologie tzv. třetí platformy IT (cloud, velká data a sociální aplikace) – budou ovlivňovat vývoj v IT i v dalších obdobích a budou mít širší dopady i na ostatní hospodářská odvětví a běžnou praxi uživatelů. Zatímco první etapa „přechodu k mobilitě“ směřovala od stolního počítače k přenosnému a notebooky dnes tvoří sedm z deseti prodaných PC, další etapa mobility probíhá mimo svět osobních počítačů: vývoj se ubírá směrem k chytrým mobilním telefonům a tabletům. Tato zařízení, zvláště ve spotřebitelském segmentu, zastanou mnoho typických úloh, které uživatelé dosud dělali na počítačích, a nabízejí také řadu možností nad rámec známý ze světa PC, a to jak ve spotřebitelské, tak v podnikové sféře.

Zatímco ve všech čtyřech sousedících zemích trh tabletů mezikvartálně poklesl, v České republice bylo v prvních třech měsících roku 2013 dodáno na trh o 7,1 % tabletů více než ve čtvrtletí předchozím. To svědčí o tom, že zatímco v jiných zemích se již začíná projevovat sezónnost, tedy relativně nižší obrat v prvních čtvrtletích po silném závěru roku, v České republice se tablety těší stále silnému náběhovému růstu.

Ceny však mezikvartálně poklesly o téměř 10 % po předchozím mírném nárůstu. Na cenové erozi se podílí pokles cen existujících zařízení, ale také příklon spotřebitelů k dostupnějším levnějším modelům. Celkově se za rok 2012 trh tabletů ztrojnásobil a ceny se snížily téměř o 30 %.

Jedničkou na českém trhu v kusovém vyjádření je stále Apple, přestože jeho podíl na trhu trvale klesá. Na dalších pozicích se umístily společnosti Asus, Samsung a Prestigio. Podle množství aktivních tabletů na počet obyvatel připadalo v roce 2012 v České republice na jeden přístroj asi 30 osob, což je nepatrně méně než v ostatních zemích Visegrádu, avšak trojnásobně více než v Německu nebo Rakousku.

Počet aktivních tabletů na 100 domácností

IT služby v zajetí stagnace

Největší podíl na odbytu IT služeb má v České republice dlouhodobě veřejný sektor. Následují finanční instituce a telekomunikace. Hodnota trhu po dvou mírně pozitivních letech vloni nepatrně poklesla. Oproti hodnotám růstu z let 2007 a 2008 je i vývoj predikovaný pro roky 2013 a dále velmi střízlivý. Odhady analytiků do značné míry kopírují předpokládaný vývoj českého hrubého domácího produktu. Letos tedy čekejme spíše stagnaci, kdy velcí hráči ztrácejí a menší rostou jen v jednotkách procent.

Trh IT služeb v České republice nemá na nejbližší roky příliš pozitivní výhled. Ve veřejné správě vymizely velké stamilionové zakázky. Budování aplikací e-governmentu stagnuje díky neexistující koncepci rozvoje. Velké státní zakázky jsou rozdělovány mezi více dodavatelů a hlavním výběrovým kritériem je cena. I díky tomu ve veřejných tendrech vítězí menší a méně známí dodavatelé. Jejich snaha ovšem nezřídka končí fiaskem a zakázku narychlo přebírá zkušenější podnik.

Finanční sektor zadává spíše menší projekty, nejvýše v desítkách milionů korun. Navíc jde o odvětví, které do informačních technologií v minulosti masivně investovalo a aktuálně nemá potřebu velkých změn. Zesilující konkurence – zejména v podobě nízkonákladových bank – rovněž zvýší snahu o interní úspory. Telekomunikace jako hospodářský obor jsou vystaveny velkému regulatornímu tlaku na snižování cen a postupnému nárůstu konkurence virtuálních operátorů. S tím souvisí i interní snaha o maximalizaci úspor.

Desítka největších poskytovatelů IT služeb v České republice ovládá zhruba třetinu trhu. Mezi lety 2007 a 2011 činilo průměrné roční tempo jejich růstu 5 procent. Druhá desítka obsazuje zhruba 20 procent trhu. Zbývající polovina připadá na menší dodavatele, což svědčí o relativně velkém prostoru pro konsolidaci na straně poskytovatelů.

Cloud sbírá první úspěchy

V České republice v roce 2012 výrazně vzrostl počet poskytovatelů služeb typu infrastruktura jako služba. Technologicky i obchodně jde o nejsnáze aplikovatelnou kategorii. Českých služeb typu software jako služba nebo platforma jako služba existuje minimum. Do jejich vývoje již musí být výrazně investováno, což zvyšuje práh vstupu, a návratnost není zaručena.

Prozatím volí nabídky veřejného cloudu čeští zákazníci nejčastěji pro účely testování a vývoje. Navíc nezřídka upřednostňují velké zahraniční poskytovatele, u kterých mají vyšší pravděpodobnost dlouhodobého provozu. Velký rozvoj aktuálně nastává v oblasti implementací cloudových řešení pro kancelářské aplikace a spolupráci. Na tomto poli se střetávají dva velcí dodavatelé a postupně získávají velké zákazníky.

IDC předpovídá cloud computingu v České republice velmi světlé zítřky. Z relativně malých současných objemů by v průběhu pěti let měly tržby poskytovatelů vzrůst minimálně čtyřikrát. V tuzemských podmínkách nebude vznikat mnoho velkých projektů veřejného cloudu. Implementačně je překonají privátní cloudy, které se na celkovém obratu cloudového trhu v České republice budou do pěti let podílet téměř dvěma třetinami.

 Proč české organizace nechtějí cloud

Nástup nových technologií v tisku

Upřednostňování mobility a využití cloudu se obdobně jako v jiných oblastech IT projevují i v oblasti tiskových zařízení. Všichni přední výrobci již nabízejí možnost skenování do cloudu a tisku z něj s využitím mobilních zařízení. Dochází k rozvoji trhu tiskových služeb a dokumentových řešení, kdy stoupá podíl výnosů z dlouhodobých nájemních a servisních kontraktů oproti jednorázovým obchodům. Podle předběžných odhadů představovaly v roce 2012 výnosy ze smluv (včetně hodnoty dodaného hardwaru a spotřebního materiálu) 26 % hodnoty celkového trhu (tisková zařízení, spotřební materiál a související služby).

Tradiční tisková řešení však nejsou na ústupu. Český trh tiskových zařízení v roce 2012 meziročně poklesl o nepatrných 1,8 % v objemu dodávek a o 4,8 % v hodnotě. Snížení bylo důsledkem slabého spotřebitelského sentimentu, omezených investičních aktivit státního a firemního sektoru a výpadků zboží.

Barevný laser zaznamenal z klíčových technologií největší úbytek prodejů, jelikož dva významní hráči, HP a Konica Minolta, omezili v průběhu roku prodeje nejlevnějších barevných zařízení a zaměřili svá úsilí na střední a vyšší segmenty. Zároveň však došlo ke znatelnému snížení cen, a tak nepřinesl růst ve středních kategoriích dostatečnou kompenzaci za pokles prodejů v nižších segmentech a trh barevného laseru klesl i v hodnotě. Trh monochromatického laseru vykázal mírný růst v objemu dodaných zařízení i v hodnotě. Byl tažen především prodeji ve středních a vyšších řadách. Na inkoustovém trhu, obdobně jako v předchozích letech, převládala nejlevnější zařízení.

V rámci regionu střední a východní Evropy vykazuje český trh s tiskovým zařízením vysokou míru vyspělosti. V porovnání s celkovou hodnotou polského trhu je český třetinový, přičemž populace ČR je čtvrtinová. Maďarsko je počtem obyvatel téměř srovnatelné s ČR, avšak hodnota maďarského trhu představovala v roce 2012 sotva třetinu trhu českého.

Český trh, obdobně jako jiné trhy střední Evropy, je v porovnání se západní Evropou specifický vysokým podílem černobílého laseru, což je dáno především kulturně-historicky. Prodeje levnějších laserových zařízení (nižších rychlostních segmentů) jsou v ČR relativně vyšší a laser je častěji využíván v domácnostech. Český trh je ve svém regionu výjimečný i vysokými prodeji barevného laseru. Jeho podíl na celkové hodnotě prodejů tiskových zařízení je srovnatelný anebo přesahuje úroveň Španělska, Portugalska a Itálie. Na těchto jihoevropských trzích je naopak více rozšířen inkoustový tisk v podnikovém využití.

Český trh tisk. zařízení a spotřebního materiálu

Výdaje na software směřují do bezpečnosti a infrastruktury

Český trh softwaru v roce 2012 vzrostl meziročně o 5,3 %, především díky silné poptávce po bezpečnostním softwaru (15,9% meziroční nárůst) a softwaru pro správu systémů a sítí (+12,0 %). Důvodem je jak zhoršování bezpečnostní situace z hlediska četnosti i rozmanitosti hrozeb, tak postupná transformace IT prostředí, kdy organizace konsolidují a sjednocují infrastrukturu a budují datová centra. Na investicích se stále větší měrou podílejí poskytovatelé IT služeb, kteří se připravují na nabízení cloudových služeb a softwaru jako služby.

Po letech fúzí a akvizic vzniklo několik „megadodavatelů“ (mezi něž patří zejména IBM, Microsoft, Oracle, SAP a do určité míry HP), kteří nabízejí ucelená, komplexní řešení, jimiž se na nasycených trzích snaží oslovit své současné zákazníky. Pro ně je bezpochyby lákavá nabídka jednotného řešení a plně integrované architektury včetně možnosti přidání analytické vrstvy.

I když tím velcí hráči omezují prostor pro konkurenci, specializovaní dodavatelé, jako jsou SAS nebo VMware, si stále vedou dobře a webová řešení jako nabídka společností Google nebo Salesforce.com ohrožují tradiční lokálně nasazené aplikace a do hry vstupují i disruptivní technologie v oblastech, jako jsou velká data, mobilita a sociální software.

bitcoin školení listopad 24

Rapidní změny v IT prostředí budou ovlivňovat výdaje na software i do budoucna, přičemž investice firem usilujících o úspory, zvyšování efektivity nebo posilování konkurenceschopnosti do jisté míry vyváží negativní vliv nepříznivé ekonomické situace.

Autor je oblastní ředitel společnosti IDC ve střední a východní Evropě 

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi